Nytt! |
2023-05-02 www.julleregister.se upphörde 2023-05-30. Tanken var att Julleregistret skulle övertas av Sjöhistoriska museet och bara finnas på sjohistoriska.se efter 2023-05-30, men då i låst form för framtida forskning. 2023-07-11 Men, www.julleregister.se uppstod igen 2023-07-11! Sjöhistoriska museet lade inte ut Julleregistret på sin hemsida som avtalat. Många mailade och ringde och undrade varför Julleregistret inte kunde ses någonstans, vare sig på www.julleregister.se eller sjohistoriska.se (2023-05-30 - 2023-07-11). Så här får det inte gå till! Därför har jag öppnat www.julleregister.se igen. Men då det tidigare var länkat till sjohistoriska.se kan det nu ses även där. ![]() Bengt Arne Runnerström seglar fortfarande J22 nr 1 "Nabben II" vid Gustafsberg i Uddevalla. Foto : Morgan Söderqvist, Uddevalla. Tack alla ni som hjälpt till att skapa www.julleregister.se Inte minst Morgan Söderqvist, datorteknisk support i Uddevalla. GAMLA TIDER : Äldre kvinnlig patient... Allri får en va rekti gla. På sômmern åskar det och på vintern e de husförhör. Sagt i Tierp... De e så tråkit i byn att kråkera flyger uppåner. Ann-Sofi 1963... Hennes föräldrar släppte dottern 15 år att segla ensam i J10:an. De sa : Om du dränker dig, så får du stryk när du kommer hem! NYA TIDER : Föräldrarna till sin 7-årig dotter... Vi har köpt en Optimistjolle till dig! Dottern : Har den tak? Föräldrarna : En Optimistjolle har inget tak. Dottern : Men då kan jag ju inte se min I-pad för solen. F.d. Julleägare 2016... Sparade skylten ett tag men den finns inte längre. Köpte båten någonstans norrut. Den var av furu vad jag minns och dålig i botten, jag gjorde inget med den utan eldade upp den så småningom och sålde masten. Ägde en annan kappad J10 som jag köpte på Orust, den var av ek. Seglade den en sommar och sålde vidare till någon som troligen ej gjorde den i ordning. Har inga bilder på den och inget nummer. Hade också en J18, den vackraste båt jag ägt, sålde till en vän som seglade den till Skåne, där den lär ha slutat som dagisbåt. Hört Båtmässan 2017... En J14 köpt i Hjo ska bli dubbelsäng på ett Vandrarhem! Hört 2019-10-14... "Segla är det bara badgäster som gör" sagt av fiskare i Fiskebäckskil. Kommentar... "Segla är rent, tyst, skönt, gratis och hållbart" sagt av Dougald Macfie. Påminner mig om när jag och en klasskamrat i sjuan satt och ritade krigsfartyg. Han sa sig vara nazist och ritade bara tyska slagskepp. Jag ritade bara brittiska.. och så gav vi varandra teckningar med det ena skeppet större än det andra.. och med större och större kanoner i flera våningar tills pappret inte räckte till.. Krig är galenskap! //Dougald Macfie ![]() ÅRETS BILD 2022! Foto : Tomas Thielen, Kullavik Tomas Thielen har restaurerat J14 nr 125 i Kullavik! 2019-10-13 - 2022-06-30. "Myra" sjösattes 2022. Bilden är en hyllning till alla som restaurerar sin Långedragsjulle! ![]() ÅRETS BILD 2022! Delat förstapris! J10 nr 458 är nyrestaurerad och har återfått sitt ursprungliga namn : "Förtroendet" Segerrik kappseglare 1958-1968. Tyvärr vet vi inte vem som plåtat bilden. ![]() ÅRETS BILD 2021! Foto : Martin Ericsson, Borås Fotografen Martin Ericsson kallar bilden för "Magic Morning" skrev Lasse Snygg 2021-12-28 om sin båt : J14 nr 112 "Pixie" vid boj i Viaredssjön, Sandared 2021-08-27. ![]() Stark kandidat till ÅRETS BILD 2021! Bilden är så bra att den också måste visas! J22 nr 1 Foto : Morgan Söderqvist, Uddevalla. ![]() ÅRETS BILD 2020! Foto : Lasse Snygg, Sjömarken Borås Årets bild 2020 är en hyllning till alla som renoverar sina Långedragsjullar och får dem K-märkta! Lasse Snyggs son Johan, utbildad båtbyggare, arbetar här med borden på J14 nr 112 "Pixie". ![]() ÅRETS BILD 2019! Foto : Michael Bossen, Öckerö L-eka nr 325 "Malin" installerad som museibåt. Glasellipsen på Torps Köpcentrum i Uddevalla 2018-10-21 och utställd på Båtmässan i Göteborg 2019. ![]() J22 nr 6 J22 nr 1 J22 nr 5 ÅRETS BILD 2018! Foto : Ingemar Pålsson, Västra Frölunda Klassiska Träbåtsregattan i Långedrag 6 juni 2018. Samma 3 båtar som seglade Jubileumsregattan i Långedrag 1936. Att lyckas plåta alla tre J22:orna seglande på samma bild, är en bedrift! ![]() ÅRETS BILD 2017! Foto : Martin Olofsson, Billdal J22 nr 5. Carl-Axel Hellman (J14 nr 77) : Bilden innehåller allt som en seglare kan begära. En trygg hamn, goda vilstolar, ett glas öl, uppsikt över båten, något krusigt vatten och lite sol. ![]() Stark kandidat till ÅRETS BILD 2017! Bilden är så bra att den också måste visas! J14 nr 38 Foto : Mikael Bossen, Öckerö. ![]() ÅRETS BILD 2016! J14 nr 91 Foto : Lennart Carlsson, Göteborg ![]() ÅRETS BILD 2015! Vilken båt är detta och vem har plåtat? ![]() ÅRETS BILD 2014! J10 nr 555 Foto : Dejan Petrovic, Söderhamn ![]() ÅRETS BILD 2013! Foto : Truls A.Antonsen, Norge. Herrsegling från Väderöarna. ![]() Stark kandidat till ÅRETS BILD 2013! Bilden är så bra att den också måste visas! oklassade J10 på Öckerö Foto och bakning : Tomas Karlsson, Öckerö. Jul-lebröd! ______________ DONATIONER till ett framtida Fritidsbåtsmuseum : ![]() 2013-10-10 J18 "Finn" Donation av familjen Inge Björk till Bohusläns museum! ![]() 2013-09-30 J22 nr 44 Donation av Janne Borsing i Göteborg till Bohusläns museum! ![]() 2012-08-30 J18 nr 3 Köp av Sverigesa äldsta J18 till Bohusläns museum. Familjen Ahlström på besök. Så till något helt annat : Ngalawa En sandstrand vid Indiska oceanen, Tanzania, Afrikas ostkust. Inte en enda turist! Men på ön Zanzibar utanför kusten, är det fullt! På söndagskvällarna går alla i byn ned till stranden för att umgås, prata, koppla av och titta på havet. Man har på sig sina finaste kläder! Ingen badar trots att det är varmt i vattnet och ljummen vind. Det är här i flodmynningen fiskarna seglar ut och in med sina Ngalawas. Ngalawa betyder båt på Swahili. I byn Pangani vid flodmynningen ligger stora Dhows uppdragna på stranden. De är lastdryga båtar, byggda med bord på spant. Latinsegel. Dhows har Arabiskt ursprung. Där ligger också kustfiskarnas Ngalawas smala, smäckra och snabba. De har Afrikanskt ursprung med kontakter över Indisaka oceanen, kanske ända bort till Polynesien. Vem vet? Man kan få följa med på en fisketur mot betalning. Vi kliver ombord. Akterut står rorsman. Förut sitter en av fiskarna på utriggarbommen. Längst ut i lovart på utriggarbommen står förgasten. Han sträcker båtens enda vant runt knapen, utriggarbommens förlängning. Vantet är fäst i segelbommen. Seglet är najat på två surrade bambustänger som hissas med akterstaget. Segellagning. Storfallet är samma som akterstaget. Seglets främre del fästs i en tvärpinne i förstäven. I den gör man också fast båten i land. Längst ned i båten, i den urholkade stocken av mangoträ, ligger ankarlinan. Ankaret är några sammanbundna korallstenar. Båtsidorna byggs högre med brädor formade till underlaget och skråspikas i de trekantiga hålen. De två utriggarbommarna, en fram och en bak, surras på runda genomgående pinnar i båtens sidor. Masten står i mastfisken och är kilad i tofthålet. Utriggarbrädan är vinklad och fäst vid en snedställd bräda med hål, i viket bommens horn sticker ut. Segelbommen är surrad av två bambustänger som hissas, utan block, i ett hål i masten med det röda akterstaget. Det gröna repet, fäst i segelbommen, är vantet på lovartsidan. Rorsman hänger på storskotet. Utriggarbrädans förliga del. Utriggarbrädans aktra del. Snart framme vid fiskeplatsen. Vi ankar upp och seglet tas ned. Fiske med lina och krok. Minsta fisken! Hemsegling... Läns och slör... ger full fart! OBS! Svallvågen efter båten! Bengt Arne Runnerström www.julleregister.se till rors på länsen. Rorsman håller i akterstaget. Farten är det inget fel på. Rena racern! Tillbaka i flodmynningen. Full fart in mot stranden. Ngalawan stannar mjukt i leran. Ingen köl eller roder som sticker ned... ...och man kliver iland torrskodd! Seglen tas i land. Fiskefångst! Denna fisk kostar ca 100 kr. Ngalawan är den perfekta båten i sin miljö. Utformad genom århundraden av erfarenhet. Akterstäven utan roder. Ngalawan har kraftiga avbärarlister. Bara att dra båten upp på stranden! Ingen köl eller roder som sticker ned. Genomgående runda pinnar i skrovet är fästen för de båda surrade utriggarbommarna i vars ändar de vinkelställda brädorna sitter. Masten är kilad i hålet i toften, och står stadigt i mastfisken under. För att få högre sidor i båten har en lång bräda formats, drevats och spikats på den underliggande trästockskanotens sidor. Ngalawan är snabb, formfulländad, funktionell och rolig att segla. En ny Ngalawa kostar ca 5-6000 kr. Båtbyggare i arbete under seglet som solskydd. En bit av skrovet är skadat och sågas bort. En ny träskiva formas till, drevas, sätts på plats med påspikade träslanor, kilade med träbitar. Sedan spikas träskivan fast i de triangulära hålen. Fiskarna i Pangani! Vi träffades dagen därpå. - Bygger ni fortfarande Ngalawas här, frågade jag. - Ja, men det finns bara två båtbyggare kvar här som kan, sa dom. Och så är det ont om mangoträd. De hugger ned träden och gör träkol, som de säljer. Vi måste ha papper, sa dom, skolbetyg, och så måste vi utveckla fisket här. Vi måste köpa fiskebåtar av plast med motorer och nät att fiska med, säger biståndsfolket som kommer hit från Norge. - Vem vet mest om fisket här på er kust, ni eller dom, frågade jag. - Vi, sa fiskarna. - Bra! sa jag. Om ni börjar fiska med nät får ni mer fisk, men då tar kanske fisken slut. Ni tjänar mycket pengar nu, men inte era barn i framtiden. Och vad ska ni göra när plastbåten går sönder? Kan ni reparera en plastbåt? Vad ska ni göra när motorn går sönder? Vem kan laga den? Har ni råd med bensin och olja till motorn? Varför inte använda vinden? Vind är gratis och smutsar inte ned luft och vatten som olja gör. Se på oss i Europa! Vi eldar upp miljoner fat olja varje dag. Att vi blir rika kommer hela världen att få lida för, då klimatet kommer att förändras och göra planeten obeboelig i framtiden. Nej! Börja tänk själva, det är ni som vet mest om detta! Börja med att plantera mangoträd! Då har vi grunden till båtarna och dessutom mangofrukt att äta. Sedan bygger ni en ny båt vart femte år, så att kunskaperna i båtbyggeri hålls vid liv. Den nya båten seglar ni intresserade turister med, mot betalning. Pengarna ni då får in sparar ni i Bank så att en ny båt kan byggas när den gamla tagit slut. För övrigt fiskar ni som vanligt. Det är inget ni blir rika på, men ett sätt att leva som verkar göra er betydligt lyckligare än oss. Här verkar alla få vara med i en enda stor familjegemenskap. Vi bildade en förening : Ngalawa Nguvu Kazi Group. Föreningar är man van vid i Tanzania. De valde en ordförande, två kassörer och tjugo man skrev på. Första grundplåten var 100 US-dollar som de fick av mig till den första båten. Väl hemma igen, samlade vi seglare in 5000 kr. som vi översände till fiskarnas föreningen i Pangani. ![]() Vad hände sedan? Allt har fungerat utmärkt bra 2010-2020! Utom att en man råkade hugga sig i foten med machetekniven vid bygget av den nya Ngalawan. Fiskarna har skickat ekonomisk redovisning varje år och bifogat bilder. Här ovan har de sågat ned ett stort mangoträd och är nu i färd med att urholka stammen till den första Ngalawan. Träspillet blir träkol. Båtens form växer fram under båtbyggarnas yxor. Båten är färdig och fyrkanten med utriggarna med sina bommar surras. Utriggarna lyfts ombord och surras. Båten är sjösatt och de nya seglen provas. "Hot-Hot" visar stolt upp den första fångsten. Turisterna börjar anlända. Ngalawa, den ultimata segelbåten! |
www.julleregister.se |