J18 nr 74

J18 nr 74 "Bambi". Två suddiga bilder på "Bambi" som hon såg ut från början, med kapp.

Nästa segelställ hade genomgående lattor.

Bo Bräutigam berättade att hans pappa lät ruffa "Bambi" på Allmags Varv i slutet av 1950-talet.
En inte helt ovanlig åtgärd. Bo tyckte det blev bättre att sova över i båten i en ruff. Och så lade de
plast på däcket, sa Bo. Också denna nymodighet var inte helt ovanlig på 1950-talet....

J18 nr 74 "Bambi" ritades av Roy Scherman och byggdes 1944 av Carl H.Moberg
på Mobergs Varv
, Färjenäs i Göteborg. Längd : 6,0 m. Bredd : 2,28 m. Ekskrov utan laskar
med däck i Oregon pine och mahogny, liksom numera även rufftaket som från början var dukat.
Pris : 4500 kr. Beställare var Rolf Helgesson i Hamburgsund. Han berättade om båten i två
brev 1987 från Hamburgsund och 2001 från Saltsjöbaden till nuvarande ägaren Gunhild Mark :

"Ska jag bygga en Julle åt dig, ska det va ett snyggt bygge, annars får du gå till någon annan!"
sa Carl Moberg på Färjenäs till Rolf Helgesson. Därför blev det i ek, med sargar i mahogny
och däck i Oregon pine. Och snyggt blev det! Vi fick mycket beröm av fiskargubbarna i Bohuslän.
Material var det ont om under kriget. En liter linolja byttes mot en liter brännvin. Seglen, som hade
genomgående lattor, blev sydda av aeroplanduk i Egyptisk bomull, som fungerade bra i lätt väder.

Vid denna tidpunkt kom den förlängda Långedragsjullen. De främsta konstruktörerna var Roy
Scherman och Tage Hellman. Jag har för mig att regeln stadgade en största längd över allt : 6 m.
Båten fick sin bryggplats i GKSS hamn i Långedrag med nära tillgång till  kappseglingsbanorna.

Hon var en god seglare framför allt på slören. På kryss var Tage Hellmans konstruktion jämbördig
och kanske något vassare. Vi kappseglade mycket och klarade oss relativt bra i den rätt så hårda
konkurrensen. Men när gamle lotsen Scherman (båtkonstruktören Roy Schermans far) ställde upp,
hade vi dock ingen chans.

På somrarna låg båten förtöjd vid boj på Budskär. Där var det då mycket populärt med Oslo-jullar.
Alla dessa hade fått namn efter Disneys film : Snövit och de sju dvärgarna. Elof Berglunds Långe-
dragsjulle hade döpts till "Goofy". Det var då naturligt att ta upp samma tema med Disneys filmnamn.
Vid denna tid visades filmen : Bambi. Jag tyckte hennes grace passade väl in på min vackra båt.

Dopet av "Bambi" förrättades av en ung dam, Eva Jansson, som vid denna tid seglade med mig.
Med "Bambi" kom intresset för långseglingar. Första sommaren med Göran Jansson som gast
och Tage och Ingrid Berglund i Elofs "Goofy". Vi kom till Fiskebäckskil. Långseglingen blev nu
ett bestående moment i årsplaneringen. Redan andra sommaren hade en ny och trogen besättning
mönstrat på.

Lyckans år 1945. Kriget var slut, fred var sluten. (Se bilderna i svartvitt ovan). Rolf och Kjell hade
seglat "Bambi" upp till Strömstad för att där hämta Ulla, som varit på kurs i Svalöv. Vi var framme
i god tid och fick tid över att göra en avstickare in i Norge, till Skärhalden. Det var de första dagarna
i juni strax efter fredsslutet. Pass och tillstånd saknades helt. Vid inloppet seglade vi om en betydligt
större båt i lä. När vi kom fram till bryggan kom två herrar, Knud och Erik Simensen, fram och
frågade : "Har I motor i baaden, den seiler saa pent".

Smickrade bjöd vi dem ombord på en drink, men de avböjde och bjöd oss i stället in oss till pensio-
natet. Vi tackade : "Ja men då vill vi bjuda på kaffe där". Vi tog med oss allt vad vi hade av kaffe och
lämnade det till köket med uppmaning att koka kaffe till alla på pensionatet. Oj, vilken uppståndelse
det blev!!! Vi blev mycket populära och bjöds på Löytens som gengåva. På hemvägen hade vi Knud,
Tutta och sonen Trond med i båten till Strömstad. De skulle hälsa på en moster där. Dagen därpå gick
vi med dem på shopping i stan och lånade dem 100 kr. Vi har nog aldrig haft så gott utbyte av 100 kr
i form av glädje och gengåvor.

När vi var tillbaka i Strömstad stod Ulla på bryggan och väntade. Det var trångt i båten så vi hade
skaffat henne ett övernattningsrum åt henne. På kvällen festades det på hummer som vi kokt i en
galvaniserad spann. Det blev natt och alla kojade. Mitt i natten stod Ulla på bryggan och hojtade.
Rummet vi hyrt kryllade av vägglöss! Vi fick gå igenom vartenda plagg innan hon släpptes ombord.
På morgonen hade hon fått underarmar som Karl Alfred. Hon var allergisk mot vägglöss.
Trots dessa vedermödor hade vi en fin segling hem.

Som framgår av bilderna hade "Bambi" kapp, som var öppen akterut. För att skydda mot regn hade
vi köpt ett amerikanskt surplustält. Vi lade det över bommen och spände upp med brutna lattor, som
vi skarvat ihop och böjde över bommen. Det blev ett tält liknande en prärievagns. Ulla blev en erfaren
rorsman, gast och navigatör. Vi hade mycket roligt tillsammans i "Bambi".      Ulla och Rolf.

Rolf Helgesson sålde "Bambi" i april 1951 till Direktör Olof Thylén i Göteborg. Han lade på något
slag av plast på däcket och enligt min mening förstördes det vackra däcket. Sedan tror jag att han lät
ruffa båten och byggde ut kappen, kanske han också höjde den något? Detta tycker jag var synd på
den vackra båten.

Rolf Helgesson BBK seglade "Bambi" vid Kullaviksdagen den 1947-07-06 och Elof Berglund
i BBK
1949-07-03. (Uppgift : Jan Berglund i Stenungsund 2012).  -  Elof Berglund hade en bror
vid namn Tage Berglund, vars son hette Christer Berglund, en duktig Stjärnbåtseglare (se nedan!)

J18 nr 74 "Bambi" var registrerad i GKSS båtförteckning 1948 med ägaren Rolf Helgesson.

J18 nr 74 "Bambi" fanns med i Seglarbladets resultatlistor från kappseglingarna 1950.
(Uppgift : Anders Thölén i Göteborg).

Båten var registrerad i SXK 1954-55 som "Bambi" med ägaren B.Olof Tylén, som "Stormy"
1971-72 med ägaren C.Westlund, och 1973 med samma båtnamn med ägaren L.Ingelmark.

Göran Weiler i Göteborg bidrog med startlistan från SSMK:s regatta i Askeröfjorden 1955,
där J18 nr 74 "Bambi" seglades av Bo Bräutigam i GKSS. (Se mer om regattan på J18 nr 48).

Bo Bräutigam i Ljungskile hörde av sig i telefon 2016-01-30 : J18 nr 74 "Bambi" fick jag
i present när jag kom in på gymnasiet. Vi köpte den 1955 i Smögen-Kungshamn. Säljaren
begärde 3800 kr för båten med utombordsmotor. Pappa frågade vad motorn kostade? 600 kr
blev svaret. Då får ni 3200 kr för båten utan motor, sa pappa, och så blev det. Pappa och jag
seglade båten söderut, utan sjökort, men det gick bra. Genom Nordströmmarna och vi var inte
i Svanesund förrän 20.30 och det var Midsommarafton. Det blev ingen dans för Bo den kvällen.

Det blev mycket kappsegling på 1950-talet! Vi vann alltid, utom i Marstrand då Calle Båysen var
oslagbar i sin J18 "Flamman". Det roligaste var distanskappseglingarna Stenungsund till Uddevalla.
Under kappseglingssäsongen i Marstrand på den tiden kom de stora Atlantseglarna in och lade till
utmed kajerna. Dessa stora båtar kallade pojkarna för "Groggverandor". Men där låg också andra
kappseglare som Starbåtar och Drakar mfl.

Bo Bräutigams farfar kom från Tyskland och var konditor. Bräutigams konditori i Göteborg var
världsberömt i hela västra Sverige, enligt Torsten Andersson i LSS. Konditoriet låg i kvarteret
närmast Kopparmärra och var stort med salong på övre våningen, där Harry Persson spelade piano.

Bo:s kusin Marianne Bräutigam seglade J10 och Stjärnbåt, medan Bo Bräutigam lärde sig segla
som gast i sin kusin Jan Bräutigams Stjärnbåt. Med klasskamraten Christer Berglund till rors och
Bo
Bräutigam som gast vann de Skolungdomens mästerskapsseglingar i GKSS 1957 i Stjärnbåt.
Efteråt frågade Skeppsredare Dan Axel Broström om Christer, Bo och en kamrat till dem Kjell,
tre tonåringar ville segla Dan Axels 5,5:a "Lotten" i Hankö, Norge. Coach var Pelle Pettersson.

I Hankö var det Jubileumsregatta 1958 : 5,5:or, 6:or, 8:or, 10:or och 12:or. Det var 8-10 st. 5,5:or.
Christer
, Bo och Kjell i 5,5:an "Lotten" seglade mot 5,5:an "Fram" dåvarande Kronprins Harald
av Norges båt, Olympiaseglaren Lasse Thörn med sin 5,5:a "Rusch" och 5,5:an "Flame" från USA
med flera båtar. Mot "Rusch" hade vi inte en chans, Lasse Thörn var som Calle Båysen, oslagbar!

Det som fick Bo Bräutigam att bli en god kappseglare var framgångarna med J18 nr 74 "Bambi".
"Bambi" såldes 1960, men Bo minns inte till vem.

Bo Bräutigam
seglade också J14 nr 122 "Snäckan" på 1990-talet.

Medicinstuderanden Lars Ingelmark blev ägare till J18 nr 74 den 10/4 1973.

Båtens nuvarande ägare Gunhild Mark i Göteborg, berättade att hon köpte båten för sin första
lärarlön i Lysekil våren 1973. Då låg båten i Edshultshall. Den hade namnet "Stormy". Hon döpte
om båten till det ursprungliga namnet "Bambi". Gunhild har förstått att båten är ett stycke kulturhistoria
som hon förvaltar. "Bambi" förgyller fortfarande våra somrar och är värd att kostas på : "A thing of
beauty is a joy for ever", skriver hon i ett brev från Kungsbacka 2001.

Däcket av Oregon pine är återställt och omnåtat. Hon har förkastat alla förment goda råd att plasta
botten. Nu kan hon byta bord efter bord när det blir nödvändigt, och "Bambi" kan finnas kvar så länge båtbyggartraditionen lever. På 1980-talet lät hon byta kölplanka och kölbultar och ett nytt skott mid-
skepps tillkom. Gunhild funderar på att återställa den gamla kappen. Problemet är att det inte ens går
att köpa mahognyplugg längre. - Av miljöskäl!

Hon skriver : Tre somrar seglade jag Bohuskusten upp och ned (1973-1975). De starkaste upp-
levelserna var de så kallade "Segla - sjung - veckorna". Seglingsentusiastiska körsångare under ledning
av Gunnar Eriksson seglade runt Orust en vecka före midsommar och sedan hölls konsert på Ljungskile Folkhögskola. Otaliga minnen av körrepetitioner på bryggor och klipphällar är sammanflätade med
segling och känslan av vind och hav.

När jag bildade familj och blev med två taxar, en son och en dotter i nämnd ordning, blev "Bambi"
för liten annat än för dagsturer och 1978 flyttade vi till Rossö, söder om Strömstad. Kosterarkipelagen
har varit "Bambis" hemmavatten sedan dess. Omständigheterna har varit sådana att "Bambi" blivit kvar
i båtvagnen i skuggan bakom huset flera somrar i rad, men på sistone har det blivit bättre.

Sonen tog intryck av min seglarpassion. "Bambi" uppfyllde en 16-årings alla äventyrsdrömmar,
fast de sträckte sig nog aldrig längre än till Havstenssund, men känslan fick han odla obehindrat.
Efter musikstudier kom dottern till Rossö. Hon skrapade, lackade och sjösatte "Bambi".

Vid sjöturerna kom mamma väl till pass. En sådan sommar som denna (2001), var det länge sedan
jag haft! Nu är vi tre kulturbevarare som värnar om "Bambi". Numera är det så få seglande träbåtar
kvar i vattnen kring Strömstad. De har påtagligt minskat i antal de senaste tio åren.

Gunhild Mark kom till Båtmässan i Göteborg 2016 och berättade att hon hittat båtens ursprungliga
namn "Bambi" på bomnocken, där namnet fanns intryckt under alla lager fernissa. Vidare att hennes
son flyttat till Boston i USA. Så nu står båten tills vidare på land.

Ägarlängd :
1944-1951     "Bambi"      Rolf och Ulla Helgesson  Hamburgsund
1951-1955     "Bambi"      B.Olof Tylén  Göteborg
1955-1960     "Bambi"      Bo Bräutigam  GKSS
1960-1971       ?                ?
1971-1972     "Stormy"     C.Westlund
1972-1973     "Stormy"     Lars Ingelmark  Edshultshall
1973-             "Bambi"      Gunhild Mark  Göteborg

J18 nr 74 "Bambi" är registrerad som seglande i dag.               Båten söker ny ägare!