Nytt!


Ny tidskrift BÅTKLASSIKER har dykt upp!  Hög kvalité!  Fin layout! Mejl : red@batklassiker.com
            
Se reportage : En oas för träbåtsavänner   J10 nr 484 "Firefly" och  J14 nr 125 "Myra".

***************************************************************************************







                                                                          ÅRETS BILD 2023!
                                                      
 Foto :  Jelle Schmidt, Dyvig Danmark
                                                                           J22 nr 10
"Juliana"



                        
                         www.julleregister.se vill samtidigt presentera Jelles Schmidts andra bild
                         från ensamseglingen Silverroder Regattan, Fyn Runt i Danmark 2023.
                                                                                                                                                                                                                            

                                                          ***********************                                                              



                         Långedragsjullar till salu : 
 (klicka på det understrukna)
                
J10                  
J10 nr 163 "Måsen",  J10 nr 291 "Eliza",  J10 nr 398 "Omega II",  J10 nr 575 "Katarina",

J14                  
J14 nr 12 "Fish and Ships",  J14 nr 38 "Tora",  J14 nr 89 "Swall",  J14 nr 101 "Wipplala",

J18                   J18 nr 49 "Libra",  J18 nr 74 "Bambi",  J18 nr 120 "Sjöskum",

J22                   
J22 nr 5 "Skarven",

J26                   
J26 nr 9 "Escapade",



                         Begagnat till båt, rigg och segel :

2022-12-05     
J26 nr 5. Båten är skrotad men en del utrustning finns sparad. Valdemarsvik.
 
2018-07-30      J18
. Båten brann inne i ladan. Finns : 2 master, bommar, storsegel, fock och beslag.
                         Kontakta : Kjell Berndtsson i Axhult, Godegård, Östergötland. Tel. 070-5857950.

2017-02-10       J10. Ny mast, rostfri rigg, bom och segel till salu (inomhusförvarat). Kontakta :
                          Per Sjölin, Orust. Tel. 070-6516536.

2016-06-06       J10 nr 399. Båten äre upphuggen. Finns : Gjuten järnköl.

2016-01-11       J14 nr 85. Finns : Vant, vantskruvar, akterstag, fiol och spridare, lattor, flaggspel,
                          skockar, kojbottnar och båtshake. Kontakta : Nisse Hinnerson Tel. 070-9166974.

2015-08-06       J10. John Duff i Vallda, Kungsbacka har 2 st. J10-master, en med vantspridare
                          och en enklare, båda med bom och rostfria vant, roder, 2 flyttankar och en gjuten
                          järnköl. Bortskänkes mot avhämtning! Tel. 0300-20734.

2014-11-21       J18 nr 108. Finns : Dacronsegel, stor, fock, skot och rack. John : Tel. 0410-43477.

2014-02-26       J14 nr 70. Båtern är skrotad! Finns : Mast och segel.

2013-07-30       J10 nr 461. Båten är skrotad! Finns : Rigg, segel, bom, roder, köl, flyttankar m.m.

2013-06-19       J18 nr 45. Båten är skrotad! Finns : Rigg, segel, köl, roder och rorkult.

2013-06-06       J10 ? Järnköl, ligger på Ekoln Segelklubb och Varv i Uppsala.

2013-05-10       J10 nr 402. Båten är uppeldad, men järnkölen finns i Landvetter.


     

                    
                                  


2024-01-01        Långedragsjullar som är K-märkta :

                                 J10 nr 529 "Ella-Stina" 
                                 J10 nr 537 "Ankar-O-Lina"  
                                 J10 nr 553 "Anna"
                                 J14 nr 112 "Pixie"
                                 J18  -
                                 J22 nr 1 "Nabben II"
                                 J22 nr 51 "Sabina"

                                 J26  -

                              Långedragsjullar på
museum :

                                 J10 nr 86 "Lotta" finns på Onsala Båt- och Sjöfartsmuseum.
                                 J10 nr 153 "Ebba" finns på Bohusläns museum.
                                   J10 nr 483 "Julia" fanns på Sjöhistoriska museet i Stockholm,
                                   men såldes till privatperson på Ljugarn, Gotland.
                                 J14 nr 77 "Flu" finns på Onsala Båt- och Sjöfartsmuseum.
                                 J18 nr 3 "Inger" finns i 
Bohusläns museums lager i Färgelanda (visas ej)
                                 J18 "Finn" (oklassad) finns i Bohusläns museums lager i Färgelanda (visas ej).
                                 J18 nr 66 "Nausikaa" finns på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Rindö.
                                 J18 nr 128 "Fridfararen" finns på Onsala Båt- och Sjöfartsmuseum.

                                 J22 nr 27 "Agneta" finns på Onsala Båt- och Sjöfartsmuseum.
                                 J22 nr 44 "Pajazzo" finns i Bohusläns museums lager i Färgelanda (visas ej).
                                   J26 finns inte på något museum i Sverige.


                                                                                        



2023-05-02       www.julleregister.se upphörde 2023-05-30 -- 2023-07-11.
                         Tanken var att Julleregistret skulle övertas av Sjöhistoriska museet
                         och bara finnas på sjohistoriska.se efter 2023-05-30
                         men då i låst form för framtida forskning.



                         På Sjöhistoriska museet fungerade inte det. De ville bygga om Julleregistret.
                         Många mailade och ringde och undrade varför Julleregistret inte kunde ses
                         någonstans, vare sig på
www.julleregister.se eller sjohistoriska.se  
                                              
                         Så här får det inte gå till! Därför har jag öppnat
www.julleregister.se igen.
                         Det var tidigare länkat till
sjohistoriska.se och kan fortfarande ses där.
                         Tiden får utvisa hur www.julleregister.se ska bevaras för framtiden...
                         

                         Tack alla ni som hjälpt till att skapa www.julleregister.se
                         Inte minst Morgan Söderqvist, datorteknisk support i Uddevalla.
                                                            
                                                           Bengt Arne Runnerström

                                                                            ______
                                                                                                                 

                                                                                                                                                     
                                                    GAMLA TIDER :

Äldre kvinnlig patient...    Allri får en va rekti gla. På sômmern åskar det och på vintern e de husförhör.

Sagt i Tierp...                  De e så tråkit i byn att kråkera flyger uppåner.

Ann-Sofi 1963...             Hennes föräldrar släppte dottern 15 år att segla ensam i J10:an. 
                                       De sa : Om du dränker dig, så får du stryk när du kommer hem!


                                                              NYA TIDER :

Föräldrarna till sin
7-årig dotter...                 Vi har köpt en Optimistjolle till dig!
                                       Dottern :  Har den tak? 
                                       Föräldrarna :  En Optimistjolle har inget tak.
                                       Dottern :  Men då kan jag ju inte se min I-pad för solen.  


F.d. Julleägare 2016...     Sparade skylten ett tag men den finns inte längre.
                                       Köpte båten någonstans norrut. Den var av furu vad jag minns och dålig
                                       i botten, jag gjorde inget med den utan eldade upp den så småningom och
                                       sålde masten. Ägde en annan kappad J10 som jag köpte på Orust, den var
                                       av ek. Seglade den en sommar och sålde vidare till någon som troligen ej
                                       gjorde den i ordning. Har inga bilder på den och inget nummer.
                                       Hade också en J18, den vackraste båt jag ägt, sålde till en vän
                                       som seglade den till Skåne, där den lär ha slutat som dagisbåt.


Hört Båtmässan 2017...   En J14 köpt i Hjo ska bli dubbelsäng på ett Vandrarhem!

Hört 2019-10-14...        "Segla är det bara badgäster som gör"  sagt av fiskare i Fiskebäckskil.

Kommentar...                 "Segla är rent, tyst, skönt, gratis och hållbart"  sagt av Dougald Macfie.

                      
         Påminner mig om när jag och en klasskamrat i sjuan satt och ritade krigsfartyg.
                                Han sa sig vara nazist och ritade bara tyska slagskepp. Jag ritade bara brittiska..
                               
och så gav vi varandra teckningar med det ena skeppet större än det andra..
                                och med större och större kanoner i flera våningar tills pappret inte räckte till..

                                        Krig är galenskap!    
//Dougald Macfie





 
                                                                    ÅRETS BILD 2022!
                                                          
 Foto : Tomas Thielen, Kullavik

                                          Tomas Thielen
har restaurerat J14 nr 125 i Kullavik!   
                                           2019-10-13  -  2022-06-30. "Myra" sjösattes 2022.
                                                Bilden är en hyllning till alla som restaurerar sin
                                                                        Långedragsjulle!
         



                                                    ÅRETS BILD 2022!  Delat förstapris!

                                                  J10 nr 458 
är nyrestaurerad och har återfått
                                                        sitt ursprungliga namn : "Förtroendet"
                                                          Segerrik kappseglare 1958-1968. 
                                                   Solnedgång i norra inloppet till Marstrand.
                                                    Torbjörn Andersson skickade in bilden.
                                                                  Foto : Birgitta Berne
                                                  



                                                                      ÅRETS BILD 2021!
                                                              Foto : Martin Ericsson, Borås

                                      Fotografen Martin Ericsson kallar bilden för "Magic Morning"
                                      skrev Lasse Snygg 2021-12-28 om sin båt : J14 nr 112 "Pixie"
                                                    v
id boj i Viaredssjön, Sandared 2021-08-27.




                    
Stark kandidat till ÅRETS BILD 2021!   Bilden är så bra att den också måste visas!
                                               J22 nr 1    Foto : Morgan Söderqvist, Uddevalla.




                                                                    ÅRETS BILD 2020!
                                                       
Foto : Lasse Snygg, Sjömarken  Borås

                                             Årets bild 2020 är en hyllning till alla som renoverar
                                                  sina Långedragsjullar och får dem K-märkta!
                                                Lasse Snyggs son Johan, utbildad båtbyggare,
                                                arbetar här med borden på J14 nr 112 "Pixie".




                                                                  
ÅRETS BILD 2019!
                                                     
  Foto : Michael Bossen, Öckerö

                                           L-eka nr 325 "Malin" installerad som museibåt.
                                  Glasellipsen på Torps Köpcentrum i Uddevalla 2018-10-21
                                               och utställd på Båtmässan i Göteborg 2019.



                   
J22 nr 6                                              J22 nr 1                                                   J22 nr 5

                                                                   
ÅRETS BILD 2018!
                                                   
Foto : Ingemar Pålsson, Västra Frölunda

                                           Klassiska Träbåtsregattan i Långedrag 6 juni 2018.
                                
Samma 3 båtar som seglade Jubileumsregattan i Långedrag 1936.
                               Att lyckas plåta alla tre J22:orna seglande på samma bild, är en bedrift!




                                                                      ÅRETS BILD 2017!
                                                              
Foto : Martin Olofsson, Billdal

               J22 nr 5.  Carl-Axel Hellman (J14 nr 77) :  Bilden innehåller allt som en seglare kan begära.
               En trygg hamn, goda vilstolar, ett glas öl, uppsikt över båten, något krusigt vatten och lite sol.




                    
Stark kandidat till ÅRETS BILD 2017!   Bilden är så bra att den också måste visas!
                                              
      J14 nr 38    Foto : Mikael Bossen, Öckerö.




        
                                                               ÅRETS BILD 2016
                                                J14 nr 91     
Foto : Lennart Carlsson, Göteborg




                                                                      ÅRETS BILD 2015!  
                                                     
Vilken båt är detta och vem har plåtat?




                                                                     ÅRETS BILD 2014!
                                            J10 nr 555  
 Foto : Dejan Petrovic, Söderhamn




                                                                         ÅRETS BILD 2013!

                                                                Foto : Truls A.Antonsen, Norge.
                                                                   
Herrsegling från Väderöarna. 




                
    Stark kandidat till ÅRETS BILD 2013!   Bilden är så bra att den också måste visas!
                           oklassade J10 på Öckerö 
Foto och bakning : Tomas Karlsson, Öckerö.
                                                                             Jul-lebröd!

                                                                        ______________



                                                DONATIONER
            till ett framtida Fritidsbåtsmuseum :

 

2013-10-10     J18
"Finn"     Donation av familjen Inge Björk till Bohusläns museum!


2013-09-30     J22 nr 44    
Donation
av Janne Borsing i Göteborg till Bohusläns museum!


2012-08-30     J18 nr 3   
 Köp av Sverigesa äldsta J18 till Bohusläns museum. Familjen Ahlström på besök.






                                               
                                                                    Så till något helt annat :

                                                      Ngalawa


En sandstrand vid Indiska oceanen, Tanzania, Afrikas ostkust.


Inte en enda turist!  Men på ön Zanzibar utanför kusten, är det fullt!


På söndagskvällarna går alla i byn ned till stranden för att umgås, prata, koppla av och titta på havet.


Man har på sig sina finaste kläder!  Ingen badar trots att det är varmt i vattnet och ljummen vind.


Det är här i flodmynningen fiskarna seglar ut och in med sina Ngalawas. Ngalawa betyder båt på Swahili.


I byn Pangani vid flodmynningen ligger stora Dhows uppdragna på stranden. De är lastdryga båtar,
byggda med bord på spant. Latinsegel. Dhows har Arabiskt ursprung. Där ligger också kustfiskarnas
Ngalawas s
mala, smäckra och snabba. De har Afrikanskt ursprung med kontakter över Indisaka
oceanen, kanske ända bort till Polynesien. Vem vet?

Ngalawan är en trimaran. Ett träskrov i mitten och två utriggare. En mast med ett stort latinsegel av bomull.


Man kan få följa med på en fisketur mot betalning.  Vi kliver ombord.  Akterut står rorsman.


Förut sitter en av fiskarna på utriggarbommen.


Längst ut i lovart på utriggarbommen står förgasten.


Han sträcker båtens enda vant runt knapen, utriggarbommens förlängning.


Vantet är fäst i segelbommen. Seglet är najat på två surrade bambustänger som hissas med akterstaget.


Segellagning.   Storfallet är samma som akterstaget.


Seglets främre del fästs i en tvärpinne i förstäven. I den gör man också fast båten i land.


Längst ned i båten, i den urholkade stocken av mangoträ, ligger ankarlinan.
Ankaret är några sammanbundna korallstenar.  Båtsidorna byggs högre
med brädor formade till underlaget och skråspikas i de trekantiga hålen.


De två utriggarbommarna, en fram och en bak, surras på runda genomgående pinnar i båtens sidor.
Masten står i mastfisken och är kilad i tofthålet.


Utriggarbrädan är vinklad och fäst vid en snedställd bräda med hål, i viket bommens horn sticker ut.





Segelbommen är surrad av två bambustänger som hissas, utan block, i ett hål i masten med
det röda akterstaget.  Det gröna repet, fäst i segelbommen, är vantet på lovartsidan.


Rorsman hänger på storskotet.


Utriggarbrädans förliga del.


Utriggarbrädans aktra del.

















Snart framme vid fiskeplatsen.


Vi ankar upp och seglet tas ned.


Fiske med lina och krok.


Minsta fisken!


Hemsegling...


Läns och slör... ger full fart!


OBS! Svallvågen efter båten!   Bengt Arne Runnerström www.julleregister.se till rors på länsen. 


Rorsman håller i akterstaget.   Farten är det inget fel på.  Rena racern!


Tillbaka i flodmynningen. Full fart in mot stranden.


Ngalawan stannar mjukt i leran.  Ingen köl eller roder som sticker ned...


...och man kliver iland torrskodd!


Seglen tas i land.


Fiskefångst!  Denna fisk kostar ca 100 kr.


Ngalawan är den perfekta båten i sin miljö. Utformad genom århundraden av erfarenhet.


Akterstäven utan roder. Ngalawan har kraftiga avbärarlister.


Bara att dra båten upp på stranden! Ingen köl eller roder som sticker ned. Genomgående runda pinnar
i skrovet är fästen för de båda surrade utriggarbommarna i vars ändar de vinkelställda brädorna sitter.


Masten är kilad i hålet i toften, och står stadigt i mastfisken under.  För att få högre sidor i båten
har en lång bräda formats, drevats och spikats på den underliggande trästockskanotens sidor.


Ngalawan är snabb, formfulländad, funktionell och rolig att segla.  En ny Ngalawa kostar ca 5-6000 kr.


Båtbyggare i arbete under seglet som solskydd.


En bit av skrovet är skadat och sågas bort. En ny träskiva formas till, drevas, sätts på plats
med påspikade träslanor, kilade med träbitar. Sedan spikas träskivan fast i de triangulära hålen.


Fiskarna i Pangani!  Vi träffades dagen därpå. - Bygger ni fortfarande Ngalawas här, frågade jag.
-  Ja, men det finns bara två båtbyggare kvar här som kan, sa dom. Och så är det ont om mangoträd.
De hugger ned träden och gör träkol, som de säljer. Vi måste ha papper, sa dom, skolbetyg, och så
måste vi utveckla fisket här. Vi måste köpa fiskebåtar av plast med motorer och nät att fiska med,
säger biståndsfolket som kommer hit från Norge.

-  Vem vet mest om fisket här på er kust, ni eller dom, frågade jag.  -  Vi, sa fiskarna.  -  Bra! sa jag.
Om ni börjar fiska med nät får ni mer fisk, men då tar kanske fisken slut. Ni tjänar mycket pengar nu,
men inte era barn i framtiden. Och vad ska ni göra när plastbåten går sönder? Kan ni reparera en plastbåt?
Vad ska ni göra när motorn går sönder? Vem kan laga den? Har ni råd med bensin och olja till motorn?
Varför inte använda vinden? Vind är gratis och smutsar inte ned luft och vatten som olja gör. Se på oss
i Europa! Vi eldar upp miljoner fat olja varje dag. Att vi blir rika kommer hela världen att få lida för,
då klimatet kommer att förändras och göra planeten obeboelig i framtiden.

Nej! Börja tänk själva, det är ni som vet mest om detta! Börja med att plantera mangoträd! Då har vi
grunden till båtarna och dessutom mangofrukt att äta. Sedan bygger ni en ny båt vart femte år, så att
kunskaperna i båtbyggeri hålls vid liv. Den nya båten seglar ni intresserade turister med, mot betalning.
Pengarna ni då får in sparar ni i Bank så att en ny båt kan byggas när den gamla tagit slut. För övrigt
fiskar ni som vanligt. Det är inget ni blir rika på, men ett sätt att leva som verkar göra er betydligt
lyckligare än oss. Här verkar alla få vara med i en enda stor familjegemenskap.

Vi bildade en förening : Ngalawa Nguvu Kazi Group. Föreningar är man van vid i Tanzania.
De valde en ordförande, två kassörer och tjugo man skrev på. Första grundplåten var 100 US-dollar
som de fick av mig till den första båten.

Väl hemma igen, samlade vi seglare in 5000 kr. som vi översände till fiskarnas föreningen i Pangani.


Vad hände sedan? Allt har fungerat utmärkt bra 2010-2020! Utom att en man råkade hugga sig i foten med
machetekniven vid bygget av den nya Ngalawan. Fiskarna har skickat ekonomisk redovisning varje år och
bifogat bilder. Här ovan har de sågat ned ett stort mangoträd och är nu i färd med att urholka stammen till
den första Ngalawan. Träspillet blir träkol.


Båtens form växer fram under båtbyggarnas yxor.


Båten är färdig och fyrkanten med utriggarna med sina bommar surras.


Utriggarna lyfts ombord och surras.


Båten är sjösatt och de nya seglen provas.


"Hot-Hot" visar stolt upp den första fångsten.


Turisterna börjar anlända.

Hundratals plantor av mangoträd drivs nu upp i plastpåsar med jord, till stora plantor som utplanteras.

                                                         Ngalawa, den ultimata segelbåten!

www.julleregister.se