J22 nr 50

J22 nr 50 "Stella" råkade komma med på ett vykort från Vänersborg.

Sjösättning! Bosse Lindqvist till rors i "Stella". Ur Bosse Lindqvists album från 1970-talet.

Kaffe och en bulle med Mats Forsman i sittbrunnen efter sjösättningen.

SS.Fram 100år Jubileumsregatta i Framnäs 26-27 juli 1996

Startlistan!
J14 nr 101 "Gullungen" och J22 nr 50 "Anna" deltog i Klass : Lys-Familje.

Bilderna nedan är hämtade ur Bengt Andréns i Ljungskile album. (Se J22 "Goodwin"),
och från Gilbert Holmström (Se Spigg nr 33 Pirouette" som finns på sidan andra jullar :
http://www.julleregister.se/andra_jullar/andra_jullar.html )

Starten har gått!    (Bilden är tagen från Framnäs och ses förstorad nedan).

J14 nr 101 "Gullungen" t.v.  passerar just startlinjens två röda bojar och har en boj om stryrbord.
J22 nr 50 "Anna" leder med Draken "Sir Väz" i lä.  Spigg nr 33 "Pirouette" ses med röd fock.

Bilden är tagen från Kalvsund ca 5 min. efter start. De stora båtarna har dragit ifrån.
Fr.v. Wingakryssaren "Embla".  Spigg nr 33 "Pirouette" passeras av J14 nr 101 "Gullungen".

Bilden tagen från Framnäs ca 10 min. efter start. "Gullungen" har dragit ifrån. "Pirouette" söker lovartläge.

Folkbåt nr 787 "NN"                         "Embla"                       "Pirouette"                    "Gullungen"   t.h."Anna"

Spigg nr 33 "Pirouette" passerar i lä J22 nr 50 "Anna" vars rorsman Anders Green påpassligt fotograferar
denna bildsekvens.

Rorsman på "Pirouette" Gilbert Holmström, kränggast Thomas Humbert och längst föröver
ösgast Arne Larsson.  "Pirouette" tog andraplatsen i båda seglingarna. J14 nr 101 "Gullungen"
placerade sig som 4 och 1, vilket sammanlagt gav 5. "Pirouette" 2 + 2 = 4 och tog alltså slutsegern.

J22 nr 50 "Anna" ritades av Tage Hellman och byggdes 1953 av Bröderna Arvidsson
i
Henån, Orust. Torsten Andersson LSS berättade att bröderna hette Herbert, Rolf och Sven
Arvidsson
och att de byggde mest GKSS-ekor och Stjärnbåtar.  J22 nr 50 :  Längd : 6,60 m.
Bredd : 2,39 m.  Byggd i ek på ekspant med lamellimmad förstäv, mastbalkar i ek resp. ask,
däck i Oregon pine och ruff i mahogny. Hela förstäven byttes 2003 till lamellimmad ek.

Båten byggdes till Svenska Båtmässan 1953 och såldes där av firma Sven Seldén Göteborg Sport
till Direktör Carl Olof Nordling på Bofors. Carl Olof Nordling var alltså förste ägare till båten.
Då hette båten "Sport" och såldes för 10.600 kr. vilket var dubbelts så mycket som priset för en
Folkbåt på den tiden. Carl Olof Nordling var gift med Brita Pripps, som hade en stor motorbåt
med chaufför.  -  Det var större plats i den än i Jullen, sa Nils Holmdahl i Henån.

Leif Wikström
, Olympisk guldmedaljör i Draken "Slaghöken II" 1956 i Australien,
hade firman Leif Wikström Båtagentur i Lysekil. Leif köpte J22 nr 50, årtalet okänt, och sålde
henne ca 1963 till ingenjör Sven Lind i Karlskoga som döpte om båten till "Stella". Sven Lind i sin
tur sålde båten till Ingvar Gustavsson i Bofors. Båten kom till Kristinehamn. Ingvar Gustavsson
sålde sedan båten till Bo Lindqvist i Karlskoga, som döpte om den till "Anna".

I ett E-brev 2011-05-18 skrev Bo Lindqvist i Bollnäs följande :  J22 nr 50 köpte jag 1972 av en
ingenjör vid Bofors, Ingvar Gustafsson, för 15000 kr. Båten hette då "Stella" men eftersom vi hade
en liten dotter : Anna, döpte vi om båten till detta vackra namn. Tidigare ägare tror jag hette Sven Lind
från Karlskoga, som i sin tur köpt båten från Göteborg Sport.

Vi hade båten i Kristinehamn. Första vintern hade vi den upplagd där. "Anna" var i ganska stort behov
av vård, varför vårrustningen blev dryg. Vi hade fått tvillingar och det kändes inte roligt att åka bort på
helgerna för båtvård. Därför byggde jag en båtvagn, så jag kunde ta "Anna" till Karlskoga nästa höst.
Hon hade en gammal engelsk inombordare. Jag litade aldrig på den och körde den sällan. Om jag
ändå hade gått för motor, slog jag av den och seglade sista biten in till bryggan.

Jag kan berätta om en av de sista turerna vi gjorde med "Anna". Det var Hustrun, tvillingarna, katten
och jag som seglade ut en fin resa till en ö i norra Vänern. Natten var stilla och varm och framemot
morgontimmarna kröp jag ur sovsäcken för att svalka mig litet. Alla sov, utom kattungen som jag
halvt i sömn hörde leka på däck. Jag somnade om och sov djupt, men väcktes å det brutalaste.
Kattungen hade tydligen fått syn på något spännande mellan mina ben, och kastade sig dödsför-
aktande från ruffluckan rakt ner och satte klorna i min snopp. Det var tur för katten att hon var
djupt älskad av tvillingpojkarna, annars hade nog en moloken katt setts simma mot närmsta ö.
En nära-döden-upplevelse både för mig och katten.

Seglingen hem blev rätt dramatisk! Det blåste upp från sydväst och hela Vänern låg på med krabb sjö
och båten fick jobba hårt. Vågtopparna gick rätt över båten och när jag lutade mig över relingen tyckte
jag mig kunna se överdelen av järnkölen. Min fru, som är en bra seglare, kunde inte hjälpa mig med
revning. Hon fick sitta i ruffen och hålla pojkarna på vart knä, annars hade de kunnat slå sig illa i sjö-
gången. Därtill blev de sjösjuka. När vi passerade första pricken vid inloppet till Kristinehamn kom
regnet. Det föll inte, det vräkte horisontellt och det blev omöjligt att se från en prick till nästa.

Jag visste kursen till nästa prick, så vi fick gå på kompasskurs tills jag såg pricken, sedan kontrakurs
tillbaka till första pricken, sedan kurs igen osv. till dess regnet mattades. Det kändes overkligt! I klart
väder hade jag nästan sett vår bryggplats, men nu var det bara blött och grått. När vi kom in i lugnare
vatten somnade pojkarna. De sov när vi bar dem till bilen, de sov hela vägen till Karlskoga och sedan
hela natten hemma i sina sängar. Det hade varit jobbigt för dem. Och skeppskatten överlevde.

År 1975 började jag en utbildning på annan ort och var tvungen att sälja båten. Jag hade en annons
om båten ute i DN och tidigt den första morgonen ringde en man från Alingsås och köpte båten
osedd. Han skulle ha båten i Mjörn för kappsegling. Av en tillfällighet fick jag, vintern därpå se
"Anna" på en uppläggningsplats. Motorn var urlyft och hela båten hade fått en rejäl genomgång.
Jag minns särskilt bottenmålningen, en grå, hård, polerad yta. Kappseglingsyta! Jag fick senare
höra att den nye ägaren hade ett företag och att hans anställda fått arbeta på båten.

Några år senare ringde en man från Göteborg. Han hade köpt "Anna" och ville veta mer om båten.
Han berättade att blixten slagit ner i masten. Som tur var låg båten då vid kaj och ingen människa
fanns ombord. Jag lovade honom att skicka några saker som jag hade kvar från "Anna", men tyvärr
försnillade jag anteckningen om hans namn och adress. Nu bor vi i Bollnäs. När vi flyttade hit för
mer än trettio år sedan, läste jag inte en båttidning eller bok om båtar på flera år. Jag var rädd att
sjölängtan skulle bli för stor. Vi skaffade häst i stället.

Men, så går vår dotter och köper en stuga på en ö i Söderhamns skärgård och då gick det inte att
stå emot längre. Så nu har vi en gammal Blekingseka. Det känns väldigt bra. Vi är ju gamla pensio-
närer nu och när vi kommer med vår träbåt med sprisegel, vinkar alla glatt. När gumman min inte
har tid eller lust att följa med, kanske jag seglar lite längre. Det är så enkelt med en Blekingseka.
Man kommer in till strand överallt, och när man vill sova är det bara att lägga seglet över årorna
som tält. Visserligen är det inte ståhöjd, inte ens sitthöjd, men ligghöjd är det under tofterna....
I morgon sjösätter vi!   -   Vi tackar Bosse Lindqvist i Bollnäs för dessa rader!

J22 nr 50 var registrerad i SXK 1965-68 som "Stella" med ägaren Sven Lind, 1988-2007
som "Anna" med ägaren Anders Green. - Båten var registrerad i Alingsås SS Seglings-
Program 1977 och 1983 som "Anna" med ägaren Lars-Ove Erneklint i Alingsås SS.
Anders Green i Göteborg
köpte båten 1987 av Lars-Ove Erneklint.

Anders Green berättade i ett E-brev 2012-02-19 att det var Martin Karlsson i Alingsås
som såg blixten slå ned i "Anna" när hon låg förtöjd i Alfhem, hamnen i Mjörn vid Alingsås.
Martin och en man till, räddade "Anna" från att sjunka! Anders Green köpte "Anna" efter blixt-
nedslaget för 8500 kr. Sedan lagade Arne Karlsson i HallsbeckTjörn "Anna" för 10000 kr.
Arne var den gamla skolans båtbyggare. Tystlåten, kristen (vi fick inte komma dit och jobba med
"Anna" på söndagarna) och fantastiskt duktig.

En enastående precision i lagningarna. Anders har 2001-02 bytt förstäven till lamellimad ek,
monterat mastskena av aluminium, nya segel, rostfria förstärkningar av mastbalkarna och vant-
skruvarnas infästning, rostfria förstärkningar av skotbalkens infästningar, bytt ut originalkonstruk-
tionen mot en balk med skena för att kunna trimma storen m.m. arbeten.

"Anna" har stått inomhus de senaste fem åren, i avvaktan på att barnen ska bli större och
att Anders ska få mer tid att renovera henne. Anders Green har båtplats i Hinsholmen.

Anders Green i Olofstorp, Göteborg skrev ett E-brev 2019-12-29 :  Här lite uppdatering om
min J22 nr 50 "Anna":    Båten finns kvar i min ägo sedan 1987, men sedan 2007 har hon legat
i malpåse på land. Barn, egen firma och ett hus att renovera har tagit det mesta av tiden. Men
"Anna" mår efter omständigheterna bra och är i gott skick. Hon har mestadels legat i Gråbo,
Lerums kommun. Endast ett kortare bord i sittbrunnen, under vattenlinjen, behöver bytas ut.
Nägon bottenstock är också i behov av lite renovering men är inte akut dåligt.

Jag har läst flera gånger i registret om "Annas" historia och hennes tidigare ägare.
Bl.a. att Bo Lindqvist i Bofors ägde henne under 1970-talet. Jag och Bo ringdes vid för länge
sedan när jag nyligen köpt båten. I registret står det att Bo hade en del saker kvar som hörde
till båten, men att han tappat mina kontaktuppgifter efter att vi ringdes vid. Har länge tänkt att
jag skulle ringa honom om saken, även om jag just inte saknat något till båten, och för att prata
om "Anna" i största allmänhet. Nu äntligen fick jag ringt, men då visade det sig att Bo tyvärr
gick bort i september efter en mycket kort tids kamp mot cancern, knappt 80 år gammal.
Pratade istället med hans fru Gerd, vilket var trevligt och givande.
Derasa dotter gav ju namn åt båten : "Anna".

Planen med J22 nr 50 "Anna" är att eventuellt sälja henne om någon är intresserad, eller
att försöka få henne i sjön inom de närmaste åren. Båda våra flickor : Venela 11 år och
Ella Sophie
13 år seglar i LeSS (Lerums Segelsällskap).

Anders Green återkom med ett E-brev 2020-09-21 :  Jag har båten, J22 nr 50 "Anna" kvar
och hoppas hitta en duktig båtreparatör som kan hjälpa mig att renovera den. Jag skall försöka
komplettera ägarlängden så att den blir komplett för att K-märka båten. Det är bara det där med
tiden som ska räcka till... Sökte förra ägaren, han som bodde i Karlskoga. Pratade med hans fru
som förklarade att hennes man gått bort ett år tidigare. Detta borde vara omkring 2018 eller 2019.
Det var de som bytte namn på båten till "Anna" efter deras äldsta dotter.

Kölbultarna bytte jag för länge sedan till rostfria så de är i bra skick. Många år senare, ca år 2000,
gjorde jag omfattande renoveringsarbeten på henne. Då bytte jag hela förstäven, både invändiga-
och utvändiga delen. Skruvade loss alla bord från förstäven och lamellimmade på en ny förstäv i
6 mm. tjocka eklameller, allt enligt originalet. Stäven var tidigare limmad med lim från 1950-talet,
troligen något hartslim som släppt under årens lopp. Förstäven blev bra och tät.

Vidare förstärkte jag mastbalkarna med en rostfri konstruktion som även förstärkte röstjärnen.
Dessa var tidigare bara skruvade i bordläggningen och drog isär boden vid hårt väder. Skotbän-
ken förstärktes också med rostfritt stål och byggdes så att skotbänken kan demonteras lätt när
man ska umgås i sittbrunnen.

Ägarlängd :
1953-    ?       "Sport"       Carl Olof Nordling i Bofors
?      -1963     "Sport"       Leif Wikström i Göteborg
1965-1968     "Stella"      Sven Lind i Karlskoga
1968-1972     "Stella"      Ingvar Gustafsson i Bofors
1972-1975     "Anna"       Bo Lindqvist i Karlskoga
1975-1986     "Anna"       Lars-Ove Erneklint i Alingsås SS
1987-             "Anna"       Anders Green i Olofstorp, Göteborg

J22 nr 50 "Anna" är registrerad som seglande i dag.