J22 nr 30


Den första bild vi har av J22 nr 30 "Pricken" är fotograferad i Gullholmens hamn av Per Olof Gavin.

Ellös hamn på Orust, där J22 nr 30 "Pricken" var till salu 1993.   Foto : Dirk Reinhart Flensburg, Tyskland.

Gullholmens hamn. "Pricken" ligger klar för testsegling i augusti 1993.

Gullholmens hamn.

"Pricken" i Gullholmens hamn 1993.

Testsegling med J22 nr 30 "Pricken" innanför Gullholmen.  Dirk Reinhart köpte båten.
Dirk berättade i ett E-brev 2020-05-06 : Vi seglade "Pricken" på egen köl till Kiel via Varberg,
Anholt
, Grenå, Århus, Kerteminde och Rudköbing.


"Pricken" våren 1994 i Kiel.

Båttransport i Kiel våren 1994.  -  Dirk sålde senare J22 nr 30 vidare till  Pieter Hoog i Friesland,
Nederländerna
1995 (se nedan) för att köpa en Koster. Den sålde han senare och återgick till
Långedragsjullarna. År 2006 köpte Dirk Reinhart J22 nr 10 (läs mer om den!)


J22 nr 30 "Picardijn" seglar i Nederländerna från 2003!

På Träseglarmöte i Nederländerna. Ovan t.v. J18 nr 63 "Zephyr" och t.h. J22 nr 30 "Picardijn".


Ovanligt med vinterförvaringsbilder modell Nederländerna. Kallt är det och is!


J22 nr 30 "Picardijn" kappseglar med gennaker (42 m2). Bilden skickad som e-post 2010-11-10.

Fyra månaders renovering av J22 nr 30  år 2011.

Limning av rufftakets välvda yta. Man tager vad man haver av tyngder samt silvertejp.

Rufftakets ribbor har fått ny täckning av marinplywood.

Pappa Theo Wagemakers slipar rufftaket.

Nytt däck i marinplaywood (mahogny) ovanpå det gamla. Rufftaket vitmålat. Theo slipar borden.


Akterspegeln har fått två lister som stöd för akterstaget.

Däck vitmålat.

"Picardijns" vackra rena linjer.

Klys för fockskotet.

Skotvinscharna ska monteras. Pappa Theo Wagemakers polerar däck.

"Picardijn" börjar bli färdigrenoverad. Röd bottenfärg med vit snobbrand.

Skotvinscharna färdiga.

J22 nr 30 "Picardijn" är färdigrenoverad och klar för sjösättning.. 

Just innan sjösättning!

"Picardijn" i sitt rätta element.

Akterdäck

J22 nr 30 "Picardijn" visar fördäcket vid hemmabryggan.


J22 nr 30 "Picardijn" ritades av Roy Scherman och byggdes 1947 av Bröderna Karlsson
& Söner vid Svinevikens Båtvarv
, Orust. Förste ägare var Ingenjör J.Forsenius.

Båten var registrerad i GKSS 1948 och 1951 som "Pricken" med ägare John A.Forssenius.  
Ulla Mauritzon
och Börje Bentzer ägde båten, som då fortfarande hette "Pricken" 1987-88.
På den tiden låg "Pricken" på Hinsholmen i Göteborg.

Troligen såldes "Pricken" till Per Olof Gavin som hade stuga på Ellös, Orust 1988, där båten
sent i augusti 1993 köptes av Dirk Reinhart från Flensburg, Tyskland. (Se översta bilderna!)
Dirk tog J22 nr 30 till Kiel och seglade "Pricken" där åren 1993-1995, varefter han sålde båten
vidare till  Pieter Hoog i Friesland, Nederländerna. Dirk köpte en Koster. Den sålde han
senare och återgick till Långedragsjullarna. År 2006 köpte Dirk Reinhart J22 nr 10 (läs om den!)

Gijs Wagemakers i Sommelsdijk
, Nederländerna köpte J22 nr 30 år 2003 av Pieter Hoog
i Friesland
, Nederländerna. Pieter lämnade med en bild av J22 nr 30 liggande i Gullholmen.
(Se första bilden ovan). Bilden hade Pieter i sin tur fått av Per Olof Gavin som sålde båten
i Ellös.

Gijs Wagemakers berättade 2017-03-21 i ett E-brev :  I was 22 years old. I had no money
for an expensive boat and I came across the "Picardijn" for 4000 Euros. I was imediately in love!
My parents helped me with a loan so I could buy the boat. My father had just retired and he got
thereby a new hobby, working on the boat, and he is still helping. The name of the boat "Picardijn"
means :  Large oak beer barrel,  in "old" Dutch.

Gijs Wagemakers har 2011 lagt ner fyra månaders arbete på att renovera båten!
Bl.a. däck, rufftak, nya skotvinschar och akterspegel m.m.  Båten är som synes i toppskick!
Var Långedragsjullarna finns spelar ingen roll, bara de sköts lika väl som J22 nr 30.
 

J22 nr 30 "Picardijn" hemmahamn är fr.o.m. oktober 2015 : Middelharnis (nära Sommelsdijk)
Menheersewerf, som är ett historiskt varv och museum från 1750, med "Picardijn" som
blickfång.

Gijs Wagemakers meddelade i ett E-brev att han ville ha kontakt med gamla ägare eller deras
släktingar som känner till båten, för att forska om båtens historia och upprätta en komplett ägarlista.

Gijs Wagemakers is now 36 years old (2017) and he bought J22 nr 30 "Picardijn" 14 years ago.
Gijs fathers name is Theo Wagemakers and he is 74 years old, still helping Gijs with the boat.
Gijs wife is Cristel van den Oever. They have no children but they have a salty dog named
Dodger. (See the pictures bellow).

Gijs Wagemakers berättade 2017-03 i en serie nya E-brev med bilder från 2015-2016-2017 :
Here is an update on "the adventures of The Picardijn". After a hole was discovered in the boat
we went inside in the autumn of 2015 for the repare of the under water hull. After eight mounths
of work the boat was ready for the summer of 2016. Since the first of January 2017 we have a
new place for the boat in the center of Middelharnis. Plans for the year is that we will take
part of the Dutch Classic Yacht Regatta again.  (See the pictures bellow).

Bob van Aartrijk skrev ett E-brev 2020-03-08. Bob övertog ägarskapet av J22 nr 30 "Picardijn"
i november 2019.  Här hans E-brev :  My name is Bob van Aartrijk and live in Gorinchem in the
Netherlands
. At the age of 67, I still like working on wooden boats. I am a pensionado; my former
occupations were civil engineer, café owner, working on a wooden boatyard as a carpenter, licenced
engineer and capitain at sea which I did as work the last twenty years before pension.

I am the owner of  the "Picardijn" by buying the boat for the symbolic price of 1 euro the 2019-11-04
from my friend Jan Hovestad. He is the harbour master of the small yacht harbour of Den Bommel
at the Haringvliet, which is a fresh water lake near Rotterdam.

Jan has bought the "Picardijn" after having sunk in the harbour of Middelharnis about two years ago.
He has a Koster 25 in original state and is restoring his boat over the years, and the "Picardijn" was one
boat to much for him.

I have two other wooden boats, a sea going one-off of 8.30 meter of 1956 which I rebuild some years
ago and a Jollenkreuzer ER 11 from 1952 which I restaurated some twenty years ago, so the "Picardijn"
is probably not going to stay with me on the long term. The boat is very appealing to me, but my wife
thinks 3 boats is a bit overrated??

I am working on the "Picardijn" now; work on the transom and 3 plank-ends is finished as you can see
on the photos. (Se bilderna längst ned). The hull seems to be in a rather good condition, under water
some splines are needed and copper nails have to be refastend. From the underwater part of the boat
the paint is to be scraped off to se if wood have to be replaced. Next week Jan and I are going to by
oak for new rudders for the Koster and the "Picardijn".

The "Picardijn" has been sailing last year and will be this year; if I decide to renow the deck to original
in short term this will be one year later. If more information about the boat and former owners will find
it´s way to me, it is perhaps possible to give her back her former name. My intension is to work on the
boat to give her as long as possible life and joy to following owners.

The "Picardijn" is on land at the yacht harbour Het Bommelse Gors in den Bommel. It is some 10 km
from Middelhamis, the yacht harbour is non-comersial member driven. I am not a member but a paying
winter guest for my other boat "Seminis" and the yacht harbour is so kind to let me work on the boat this
winter for free and use their shack for gluing etc.

Your register is a great help and inspiration.                  With kind regards,    Bob van Aartrijk

Bob van Aartrijk återkom med ett E-brev 2020-04-06 :  I´m working on the (fals) stem and scraping
the inside, but we are in "intelligent lockup". (Corona virus). This means no unnecessary transport and
no sleeping on the boat in the yacht club.
                                                                                                        
                                                                                                       
Ägarlängd :
1947-1951?     "Pricken"        John A.Forsenius Göteborg                                
?      -1987       "Pricken"        ?
1987-1988       "Pricken"        Ulla Mauritzon o Börje Bentzer Göteborg
1988-1993       "Pricken         Per Olof Gavin  Ellös Orust
1993-1995       "Pricken"        Dirk Reinhart  Flensburg Tyskland
1995-2003         ?                    Pieter Hoog  Friesland  Nederländerna
2003-2017       "Picardijn"      Gijs Wagemakers  Sommelsdijk Nederländerna
2017-2019       "Picardijn"      Jan Hovestad  Haringvliet  Nederländerna
2019-               "Picardijn"      Robert Jan van Aartrijk  Gorinchem  Nederländerna

J22 nr 30 "Picardijn" är registrerad som seglande i Nederländerna i dag.


Renovering och sjösättning blev klar till : The Dutch Classic Yacht Regatta i Hellevoetsluis 2011 :

Seglingen blev mycket bättre i J22 nr 30 "Picardijn" efter renoveringen.





Vem rundade bojen först, om inte J22 nr 30 "Picardijn"?

Tyvärr vann vi inte, skriver Gijs 2011-10-09.  Men vi slog alla Folkbåtarna! 
(En J22:a för 22kvm segel. En Folkbåt för 24 kvm segel).

Stilstudie! Klassisk tvåmastare med toppsegel i bakgrunden


Gijs
och pappa Theo Wagemakers i J22 nr 30 "Picardijn".

Cristel van den Oever
i sittbrunnen.

J22 nr 30 "Picardijn" med sin gamla blågula spinnaker på 55 kvm.


Det finns planer på att tillverka en ny mindre spinnaker (2/3 del av masten likt Drakar och Folkbåtar).

Här den röd-vit-blå gennakern med en Viking i grönt.






Sedan glider "Picardijn" in i hamnen för att hyllas av folket.

J22 nr 30 "Picardijn" i Hellevoetsluis i Nederländerna 2011. Vilken båt beundras mest?

J22 nr 30 "Picardijn" med fader Theo och sonen Gijs Wagemakers i en stilla läns 2011.



J22 nr 30 "Picardijn" firar sin 65-årsdag med party i båten sommaren 2012!

                     Vi gratulerar och säger.....  Skål!   

Stor flaggning på "Picardijn".



"Picardijn" seglar mot nya äventyr... 2013-2014-2015.

Hösten 2015.

Theo
Wagemakers undersöker ett bord som behöver repareras.

Det stora hålet!

"Picardijn" tas in för reparation hösten 2015.



Arbetet börjar inifrån sittbrunnen.

Kölbultarna kollas och allt murket trä tas bort.



Nya delar tillverkas...

...och kommer på plats. Kölbulten skruvas fast igen.

Hålet i bordläggningen läggs igen.

En s.k."varing" i trä fästs utanpå.

Spanten börjar komma på plats.

Reparationen färdig och tätad.


Cristel van den Oever
målar däcket.

Cristel
borrar hål för en ventil i skottet in till ruffen.

Mässingsventil.

Gijs Wagemakers
i ventilhålet!

Ett litet bord tillverkades för nakterhuset.

Nakterhuset på plats.

Ett större bord kan fällas upp underifrån.

Ny rorkult med snyggt handag i läder och sjömansarbete.

Rorkulten och handtaget till rullrevet, allt klätt med läder. t.
Rorkult med rorkultsförlängare.

Bladguld till förgyllning, guldgrund och penslar!

Båtnamnet "Picardijn" måste ju glänsa i 24 karats bladguld.

Förgyllningen färdig våren 2016.  "Picardijn" betyder : "Stort ekfat för öl", på gammal Holländska.

Sjösättning vid Menneerse Werf i maj 2016.

"Picardijn" fernissad och nymålad. OBS! Nya rorkulten! Nakterhuset och ventilen!

Theo Wagemakers
på fördäck. J22 nr 30 "Picardijn" har 2016 fått ny båtplats i centrala Middelharnis.

Hemmahamn : Middelharnis.



Cristel van den Oever
och Gijs Wagemakers på J22 nr 30 "Picardijns" däck...

                                                                                                
...samt hunden Dodger.


J22 nr 30 "Picardijn" 2018.  Bilden inskickad av båtens nye ägare Robert Jan van Aartrijk 2020-04-16.

Bob van Aartrijk
är ägare till J22 nr 30 "Picardijn" från hösten 2019. Här bilder på hans arbete med båten
vintern 2019-2020. Akterspegeln 2019-12-07.

Akterspegeln 2019-12-07.

Akterspegeln 2019-12-21.

Akterspegeln träpluggad 2019-12-28.

Akterspegeln 2019-12-28.

Akterspegeln 2019-12 28.

Akterspegeln slipad 2019-12-30.

Aktewrspegeln 2019-12-30.

Akterspegeln 2019-12-31.

Akterspegeln 2019-12-31.

Rodret 2020-01-20.

Rodret 2020-01-20.

Rodret 2020-01-21.

Rodret 2020-01-21.

Rodret 2020-01-24.


Robert van Aartrijk skrev ett E-brev 2020-05-26 :  Just in time!!
 I wanted to know about the keelbolts
and now I know.  No keelbolts left!  I am glad I discovered this when the boat was out of the water.


Så här får en kölbult inte se ut!

Så här får en kölbult inte se ut!

Sex kölbultar nästan av! 
Här nedan hela den gjutna kölen ca 600 kg. Tappar man kölen till havs,
får båten svårt läckage med 6 "fontäner" i kölsvinet som måste tätas omedelbart! Seglar man
när detta händer
, välter kanske hela båten! Kölbultar måste kollas regelbundet med industri-
röntgen!
  
(Se röntgenplåtarna på J22 nr 5).

www.julleregister.se