J18 nr 122


Kappsegling i Långedrag på 1950-talet. J18 nr 122 "Stardust" med Pelle Lomberg leder,
följd av J18 nr 118 "Flamman" med Calle Båysen, J18 nr 85 "Joker II" och J18 nr 107 "Katja".



Pelle Lomberg seglar J18 nr 122 "Stardust".

Pelle Lomberg i sin J18 nr 122 "Stardust" tar ner storseglet.

Nils-Ove Stahre seglade J18 nr 122 med namnet "Mefa II" någon gång mellan åren 1965-1972.


Så här såg J18 nr 122 "Stardust" ut när hon stod hos Ralf Grundell i Billdal 2003.


Magnus Ljungkvist lyfter J18 nr 122 "Stardust" och fraktar båten från Mats Berggren till Patrik Evertsson
i Åsa, Halland 2007.   Foto : Mats Berggren.


J18 nr 122 "Stardust" var till salu på Blocket 2009. Kanske stod hon då i Alingsås eller Göteborg?


J18 nr 122 "Stardust" ritades av Tage Hellman och byggdes 1955 av Bröderna Karlsson
& Söner vid Svinevikens Båtvarv
, Orust. Längd : 6,20 m. Bredd : 2,10 m. Båten byggdes i ek
med teakdäck. Kapp, skarndäck och mittfisk i mahogny. Båten beställdes av Per-Olof Lomberg
i Västra Frölunda
och fick namnet "Stardust". Pelles Lombergs alla båtar hette "Stardust".
Han ägde med åren J18 nr 30, J18 nr 92, J18 nr 103 och J18 nr 122.  

Jens Lomberg i Stenungsund hade ett album efter sin bror, storseglaren Pelle Lomberg. Där hittade vi
2011 ovanstående bilder från kappseglingar, där Pelle som vanligt låg först. (Mer om Pelle Lomberg
hittar du bl.a. på J18 nr 92). Pelles gast i J18 nr 122 hette Karl Erik Karlsson (*1931). Hans pappa
Karl "Jolly" Karlsson var ägare till Bohusjullen "Jolly" med nr 4 i seglet. Med den båten seglade
Gunnar Persson hem Jullepokalen 1953! Gunnar köpte sedan J22 nr 34 "Puck", men sålde
den senare till Arne Nylén i början på 1950-talet.     

På GKSS Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag den 6/6 2013 berättade Claes-Göran Wahlgren
i Lerum
att han varit gast åt Pelle Lomberg. Kanske var han därmed Pelle Lombergs siste gast?

Peter Skanse fick en notering från Nils-Ove Stahre i Västra Frölunda på Bokmässan i Göteborg
2013 : J18 nr 122 ägdes av Sjökapten Karl-Ivan Stahre, som var god vän med den store kappseglaren
Pelle Lomberg. Hans son Nils-Ove Stahre hade Pelles båt J18 nr 122 "Stardust" efter Pelle Lomberg.

Nils-Ove Stahre återkom med ett välskrivet och intressant E-brev 2013-10-02 :
Det blev lite hastigt på mässan och väl hemma har jag sökt i minnet och försökt komma ihåg.
Följande är dock klart, J18 nr 122 blev registrerad hos LSS i Långedrag 1/5 1965 med namnet
"Mefa II" med mig, Nils-Ove Stahre som ägare, men i verkligheten ägde min far sjökapten
Karl-Ivan Stahre
båten. Han arbetade som sjölots i Göteborg/Vinga.  

Jag var endast 17 år och gick i skola och hade inga inkomster, men önskade mig en båt som var
lite större än min första segelbåt, en LSS-ekaDöm om min förvåning när min pappa kom hem
och sa att en bekant till min far kände en person som skulle sälja sin älskade J18 nr 122 "Stardust".
Vi tittade på båten och jag blev störtförälskad i den, så jag övertalade min far att om möjligt köpa
denna och så blev det.

Båten var nu min och den sköttes minutiöst av mig varje säsong. Många seglingar i Bohuslän företogs
med båten och kappseglingar dels hos LSS dels Jullepokalseglingar med varierande resultat. Det var
ingen tvekan om att just denna båt endast använts för kappsegling av Pelle Lomberg. Men för min del
ville jag ju göra mer än bara kappsegla. Vid en Jullepokalsegling i Marstrand minns jag att jag ledde
hela racet med oerhörd marginal och trodde jag segrat när jag klöv mållinjen, men det visade sig att
jag rundat en prick för långt ut!!!! Jag blev diskad! Vilket öde när båten gick som en maskin och
krossade allt motstånd, då var jag ledsen.
 
Båten köptes av Pelle Lomberg som var brevbärare, men Pelle hade en bror som var sjökapten
och hamnlots och på så sätt kände min far. Nåväl, allt vackert har ett slut och min far ville att jag skulle
ägna mig åt min blivande hustru, arbete, karriär, bostad mm. och därför sälja båten och få lite mer tid
till annat. Tyvärr gav jag med mig och båten såldes 1971 eller 1972 till en person i Strömstad, som var
bekant med min farbror och faster, alltså min pappas syster. Personen som köpte båten var ramfabrikör
i Strömstad, en Dansk firma Jydenramar AB och båten skulle vara till sonen som hette Torben.

Härefter slutar all min kunskap om båten. För ett antal år sedan fick jag av en tillfällighet se den vara
helt förfallen och ligga upplagd på ett varv söder om Göteborg Killingsholmen tror jag det var.
Jag nästan grät och förbannade mig själv att jag inte stått på mig och kämpat emot min far och behållit
båten den gången den såldes, men sånt är livet. Jag vet i alla fall att jag och båten hade en underbar tid
tillsammans. I den båten har jag lärt mig mer om segling än någon annan stans. Båten var ju helt enorm,
tålde vilka vindar, vilka vågor som helst.

Båten var byggd  med bord utan laskar över vattenlinjen i ljus polsk ek, däcket var av teak
liksom kapptaket, övriga sidor och inredning i mahogny. En helt fantastisk båt! Jag har aldrig
sett något liknande senare i livet. Båten låg under sitt liv hos mig på Ängholmen i Göteborg,
där min far och andra lotsar bodde. Båten togs upp på lotsverkets plan på Ängholmen varje år.

Nåväl livet går vidare och jag har haft en del mindre båtar senare i livet beroende på att jag i
mitt yrke som chef och ingenjör vid ett större underhållsföretag ej haft tiden för det jag älskat mest
nämligen havet, båtar segel mm. Nu som nybliven pensionär har jag dock satsat mycket på segelbåt
igen och lägger mycket möda på en Vindö 40 som jag köpte för snart 4 år sedan. Kanske blir det
en annan båt framöver och längre turer, men som sagt tiden med min 18 nr 122 kommer jag aldrig
att glömma.  Med vänlig hälsning  Nils-Ove Stahre

Nils-Ove Stahre skickade ett E-brev 2016-03-14 som här återges i redigerad form : Som ägare
till J18 nr 122 "Stardust" efter Pelle Lomberg, fick jag oerhört många uppskattande uttalanden om
hur enormt fint båten var byggd. Det var inte många Långedragsjullar vid den tiden som kunde mäta
sig med denna båt, skönhetsmässigt och byggtekniskt, med teakdäck och mittfisk i mahogny, en kapp
i mahogny med teakinlägg, samt hela bord utan laskar i Polsk ljus ek ovan vattenlinjen, durkar i teak
och övrig inredning i mahogny.

Jag hade vid tidpunkten för införskaffandet av denna vackra båt hjälp av en kompis för underhåll och
träarbeten. Denne kompis blev sedermera inredningssnickare. Han sa att han aldrig någonsin sett en
liknande båt. (Fortsättning på E-brevet nedan).

J18 nr 122 som sedan fick namnet "Mefa" ägdes av Christer Jansson i Alingsås SS 1974-1977.
(Uppgift : Ulf Lycke i Nyköping 2012 och Alingsås SS). 

J18 nr 122 var registrerad i SXK 1982-84 som "Stardust" med ägare Bo Sagvall. Tanken var att
båten skulle skänkas till Lettland efter självständigheten 1991, men det visade sig att båten hade
problem med dåligt limmade spant och laskar som inte visade sig hålla, utan har släppt i översta
bordgången.

Det var väl som gamle båtbyggaren "Yx-Anders" på Såta sa en gång : "Om man limmar borden
i båten kommer bitarna flytande i kölvattnet efter". Han hade inget förtroende för den nymodigheten.
Först långt senare kom lim av bättre kvalité. (Se J18 nr 66). Yx-Anders kallades så, därför att han
först och främst var mycket skicklig på att hantera yxan, som alla båtbyggare var på den tiden, men
också för att han var vänsterhänt och att det väl såg avigt ut när han arbetade, allt enligt båtbyggare
Folke Ericson i Dalby 2013.  

En uppgift sa att Långedrags Sjöscoutkår seglade båten. En annan uppgift från Båtmässan 2013 :
J18 nr 122 stod hos Ralph Grundell åren 1994-2003, men ägdes av Mats Berggren, varefter
båten 2003 flyttades till Åsa, där Mats Berggren bodde. Mats ägde båten 1994-2007, varefter
han skänkte den tiill Patrik Evertsson också boende i Åsa. Patrik skulle göra i ordning båten till-
sammans med sin svärfar. Men båten sålde 2009 till någon i Alingsås? Seglen var till salu i Borås
på Blocket i april 2012, vilket kan tyda på att båten möjligen skrotats?

Mats Berggren kom till Båtmässan i Göteborg 2016 och berättade att han trodde att båten stod
på en tomt i Alingsås. Nils-Ove Stahre och Patrik Evertsson dök också upp. (Se ovan).
Tillsammans beslöt vi att leta rätt på båten för att dokumentera den och undersöka om en möjlig
restaurering kan komma till stånd?

Här följer fortsättningen på Nils-Ove Stahres E-brev från 2016-03-14 :  Problem med limmade
stävar kan jag förstå om man inte sköter och är observant på vad som händer och åtgärdar i tid.
Limmade stävar var säkerligen ett test som gjordes för att höja finishen. Det är olyckligt att problem
uppstått, men kanske finns det möjligheter att åtgärda dem.

Bilder av båten som vi sett (se ovan) talar ju sitt tydliga språk, men under har skett förr, det är bara
frågan om hur mycket man vill och orkar. Jag står gärna till förfogande, men är ingen båtbyggare.
Tycker annars att din idé med fotografering och uppmätning låter bra som ett dokument, men i mitt
liv finns endast en vacker båt, den finaste jag någonsin sett och ägt... J18 nr 122 "Stardust".

Bo Sagvall skickade ett E-brev 2018-08-25 : Fick i dag ett infall att googla på min gamla J18 nr 122.
Fick lite ont i magen när jag såg bilderna på den. Men jag kan bekräfta att även dom två sista bilderna
är på "Stardust". När jag köpte båten 1980 så tog jag tillbaka namnet "Stardust". Det var ju en ganska
känd båt här i Göteborgsområdet. Även om hon gått på Mjörn några år. Att jag känner igen henne be-
ror på genomföringarna till vanten. Kanske inte tidstypiska men praktiska när sjön kom upp på däck.
Det höll tätt med lite Tesa tape.

Vi gick ofta till både Läsö och Skagen. En otroligt sjöduglig seglare. När familjen växte med barn nr 2
blev hon för liten. Några år senare ångrade jag mig att jag sålde henne, men var tid har sina förutsätt-
ningar. Hon hette "Juliana" när jag köpte henne från Långedrag. Kommer inte ihåg vem det var som
sålde, mer än att det var ett arkitektpar. Nu tänker jag ganska ofta på henne. Det var något med den
båten som satte sig i minnet.

Nils-Ove Stahre återkom 2019-01-02 med ett nytt E-brev :  Kom att tänka på dig häromdagen då
jag ivrigt stod och jobbade med min modellbåt J18 nr 122. Jag är medlem i Västkustens Träbåtsförening
och började där för några år sedan med en kurs i "halvbåtar" i Ellös under ledning av Willy Halvorsen.
Efter två terminer med halvbåtar har jag gått över till helmodell och håller nu på med min egen J18 skala
1:10. Har lagt borden och håller på med däck och div. inredning.

Tänkte på vad du sa på Båtmässan, att det skulle vara trevligt att hitta min gamla J18 nr 122 "Stardust"
men jag har inte hört eller sett något av den tyvärr. När du nämnde att vi skulle kunna renovera den och
att pengar finns, tänkte jag så här; Varför kan inte föreningen satsa på att bygga en NY J18 t.ex. hos
Lilla Kålviks Varv. Med gemensamma krafter och insamling av pengar m.m. kunde det väl bli ett bra
projekt.  Jag menar så här, bevarande av båtbyggarkonsten av Långedragsjullar, låta medlemmar lära
sig denna underbara båttyp och utveckla kunskapen om Långedragsjullarna som t.ex. man nu gör med
Stjärnbåtar. Det finns ju även stora möjligheter att söka bidrag från stiftelser som stödjer kulturgärningar
med Marin anknytning. Detta är en tanke från mig. Jag ställer gärna upp som projektledare alt. bollplank.

Svaret från www.julleregister.se blev kanske väl negativt :  En NY J18 lär inte understiga 500.000 kr.
Troligen ett för stort projekt för Västkustens Träbåtsförening? En ny J18 kan inte längre klassas
av LSS. Det verkar finnas alltför litet intresse hos andra J18-ägare att kappsegla. Än har ingen
J18 har ställt upp på GKSS-LSS-SSF:s årliga Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag den 6 juni,
sedan 2010. Endast tjugofem J18 är registrerade som seglande i dag. Dessutom kan det bli svårt
att bygga en exakt kopia av J18 nr 122 då beställaren, storseglaren Pelle Lomberg, troligen hade
en mängd olika krav inför byggandet av sin nya båt...


Nils-Ove Stahre svarade : Tack för svaret även om det smärtar att höra att intresset är så lågt.
Jag hade hoppats på större entusiasm men jag får ha min egen och skulle jag haft pengar över,
hade jag inte tvekat att gå och beställa en ny J18 efter mina idéer hos Lilla Kålviks Varv som jag
vet hade tillverkat en dröm bättre än 122:an.

Det verkar helt hopplöst att finna den gamla båten och konditionen måste vara noll när en massa
odugliga båtmänniskor hanterat den så illa som jag sett på bilderna. (Se ovan!) Människor utan
kunskap och kärlek till så fina båtar, ska ej äga dessa. Hör gärna av dig om båten skulle dyka upp.
Jag visar dig gärna min J18 modell så snart den är klar och jag lovar, det blir en vacker båt.

Mats Berggren var på Båtmässan i Göteborg 2019. Vi kom överens om att intensifiera sökandet
efter J18 nr 122 "Stardust". Tanken är att under 2019 hitta båten, om möjligt restaurera henne eller
åtminstone mäta upp- och fotografera henne i detalj, för att försöka ta reda på så mycket som möjligt
om Pelle Lomberg och hans önskemål inför byggandet av sin sista kappseglingsbåt.

Ägarlängd :
1955-1965     "Stardust"     Per-Olof Lomberg  Västra Frölunda
1965-1972     "Mefa II"      Karl-Ivan Stahre och Nils-Ove Stahre Göteborg Västra Frölunda
1972-1974     "Mefa"          Torben  Jydenramar AB  Strömstad
1974-1977     "Mefa"          Christer Jansson  Alingsås SS
1977-1980     "Juliana"       arkitektpar i Långedrag.
1980-1984     "Stardust"     Bo Sagvall  Billdal
1984-1992     "Stardust"     ?
1993-1994     "Stardust"     Långedrags Sjöscoutkår
1994-2007     "Stardust"     Mats Berggren  Åsa 2003-2007.  Båten hos Ralf Grundell i Billdal 1994-2003
2007-2009     "Stardust"     Patrik Evertsson  Åsa
2009-             "Stardust"     någon i Alingsås? ...eller Göteborg?

 
J18 nr 122 "Stardust" kanske ligger på land i Alingsås eller Göteborg?  Hör av dig om du vet...



Här nedan : Klassificeringscertifikat inskickade 2019-01-14 av Nils-Ove Stahre i Göteborg.









www.julleregister.se