J10 nr 386


Kappsegling i Brevik 24/6 1951.  J10 nr 399 "Pralinen" leder med Erkki Persson som senare
vann tävlingen, följd av J10 nr 300 "Pjatten" med Bertil Ekman som kom fyra, därefter J10 nr 386
"Boo-Hoo" med Jan Sjögren som kom sjua, J10 nr 391 "Mai-Anka" med Folke Mandelius som
blev trea, J10 nr 31 "Lill-Raggen" med Ingemar Henriksson som kom åtta och J10 nr 325 "Skipper
Skraeck" med Rolf Modigh som kom sexa.

                                                  
                                                       Christina Kärrqvist i J10 nr 386.

                                          
J10 nr 386 "Mac-Aroni" byggdes 1947 vid Bröderna Karlssons Båtvarv på Söbben, Orust. 
Förste ägare var Philip Sjögren som gav båten dess första namn "Vestrys".

Båten fick nytt namn 1951 "Boo-Hoo" och kappseglades Kullaviks-dagen 1951-07-08 av
Jan Sjögren
(son?) i KKKK Likaså i Brevik 1951-06-24 (se ovan). Åren 1954-07-04, 1955-07-17,
1956-07-01, 1957-07-07 och 1958-07-06 seglade Birger Svenningson i GKSS båten som fått nytt
namn : "Mac-Aroni". 

Jan Svenningson
(son?) seglade "Mac-Aroni" Kullaviksdagen 1959-07-05. Hans Callerfelt seglade
"Mac-Aroni" Kullaviksdagen 1961-07-02 och 1962-07-01. Jan Kärrqvist seglade "Mac-Aroni"
Kullaviksdagen 1963-06-30. (Uppgift : Jan Berglund i Stenungsund 2012).

Christina Kärrqvist
kom till Båtmässan i Göteborg 2015 och berättade att vi : Christina, Birgitta
och Jan Kärrqvist bodde på somrarna i Billdal. Båten låg i Killingholmens lilla hamn. Båten fick
sitt nya namn "Chribijan" genom första bokstäverna i namnen : Christina, Birgitta och Jan. Vi seglade
båten åren 1963 till ca1995. Den hade svarta märken vid kopparnitarna och hade tappat rodret.
Båten såldes till Fiskebäck ca1995.

Christina berättade vidare i ett E-brev 2015-02-17, där hon också bifogar ovanstående lilla färgbild,
att hon för närvarande seglar en J10 i plast. Den ligger vid Killingholmen vid samma brygga och ger
nästan samma känsla som träbåten, eftersom tofterna är av trä. Men den är mer lättskött!

Det kom ett E-brev 2012-12-09 från Tomas Svensson som håller på att skriva en bok som ska heta :
Från Kapten Beckman till Pelle Pettersson.
En inblick i Göteborgs seglingshistorias första sekel.
Det ska handla om bakgrunden till den utveckling som förde fram Sverige till världens främsta seglings-
nation 1969-1970, främst tack vare Göteborgsseglare. Hur kunde området mellan Långedrag och Särö,
en sträcka på 20 km, producera så många toppseglare? Tomas fortsätter :

Min egen seglingsdebut ägde rum i J10 vid en poängsegling i Lindåsviken ordnad av Hedens Kapp-
seglingssällskap, det var på bomullsseglens tid i slutet av 1950-talet. Som 9-åring blev jag övertalad
att gasta J10 386 den kappade båten som då ägdes av Birger Svenningsson i Örsviken där jag själv
bodde, men som den dagen var utlånad till den gastlöse rorsmannen. Hur det gick kan man också
läsa i boken. Birger Svenningsson blev för övrigt en av de första som skaffade sig dacronsegel.

Att jag också tar upp en del av min egen historia som seglare beror inte på att den var särskilt fram-
stående utan snarare typisk för kustens unga seglare. Jag hade en far som var duktig seglare på 30-
talet i B 22 och Drake med en andra plats i GKSS internationella regatta i slutet av 1930-talet, även
en farfar som var aktiv kappseglare på Hönö under 1920-talet. Redan vid 9 års åldern sprang jag
omkring på olika startplatser runt Kullavik och höll koll på olika båtar, hur de gick under olika
vindförhållanden, var de hörde hemma och så vidare.

Det är ett intresse för denna tid som jag inte lyckats arbeta bort utan som finns kvar efter 55 år.
Jag hade förmånen att växa upp i senare delen av vad jag kallar ungdomsperioden 1930-1970
som följde den tidigare societetsperioden och kan berätta om det jag såg och upplevde.
Från After Sail fester med popbandet Tages i Kullavik och Budskär. Eller hur vi bildade
ett eget segelsällskap i Korshamn och fick 60 deltagare första året. Hälsningar Tomas.

Tomas fortsätter i ett nytt E-brev samma dag : Det finns tecken på att det går att återfinna en del
av seglingens ursprungliga värden. Den enkla lustfyllda upplevelsen utan krav och prestation där intressegemenskapen mellan utövarna ger uthållighet. Man kan segla i "förbrukade" båtar som inte
är dyra. Stjärnbåten visar idag hur roligt det är, där lek, allvar, humor och glädje hör samman och
får vara det viktigaste. Och det är detta som sedan ger resultat för de som vill gå vidare med elit-
satsande. Kappsegling utan nöje fungerar en tid, tills motivationen tar slut och det gör den snart,
för människan är inget som kan tränas upp som en maskin.

Seglingen måste återfinna sin själ och kärna, om seglingskonsten skall kunna återfå sin attraktion.
När det är kul så blir det en fortsättning. Att träna och fokusera på det man inte har eller kan,
utgår från negativism vilket är den seglingspedagogik som tillämpas med tränare. Det orkar ju
inte ens vuxna med i längden, långt mindre ungdomar, inte konstigt att man slutar segla efter
Optimistjollen.

Om J10:an skriver jag i korthet : Att segla Långedragsjulle ger andra värden än de vi känner igen
från de flesta båtar. Det går inte fort, inte fortare än att själen hinner med. Det handlar om något
som påminner om en meditativ känsla, ja nästan andlig. Det är inte konstigt att dessa båtar har
energiska anhängare. Det är glädjande att intresset att bevara och skydda de återstående
båtarna är stort.  Hälsningar Tomas

Det kom ett E-brev 2015-05-11 från Magnus Lindh : Jag köpte J10 nr 386 i Billdal år 1993-
1994 av Christina Kärrqvist som hade haft den i många år. Jag näst intill totalrenoverade båten.
Bytte många kopparnitar i skrovet och målade den blå kappen vit. Jag hade båten i fyra år och
sålde den sedan till en man som jag inte kommer ihåg namnet på. Efter ca tre år låg båten på land
i Hinsholmen och sista åren på land i Fiskebäck. Båten förföll efter att jag sålde den, vilket var
väldigt sorgligt att se.

Ägarlängd :
1947-1951       "Vestrys"           Philip Sjögren
1951-1954?     "Boo-Hoo""       Jan Sjögren i KKKK
1954-1958       "Mac Aroni"      Birger Svenningson i GKSS Örsviken
1959-1961       "Mac-Aroni"     Jan Svenningson 
1961-1962       "Mac-Aroni"     Hans Callerfelt 
1963-1994       "Cribijan"          Christina, Birgitta och Jan Kärrqvist  Billdal
1994-1997       "Cribijan"          Magnus Lindh  Västra frölunda
1997-2001        ?                        på land i Hinsholmen
2001-                ?                        på land i Fiskebäck
 
J10 nr 386 "Mac-Aroni" ligger kanske kvar på land i Fiskebäck?
 

www.julleregister.se