J10 nr 335


J10 nr 335 "Waffe" byggdes 1945 av Säffle Båtbyggeri
. Första ägarna till J10 nr 335 var okända.

Göran Weiler i Göteborg ändrade i viss mån på detta, genom sitt bidrog 2014-06-18 med startlistor
från olika regattor där bl.a. J10 nr 335 deltog : Vid Stenungöns Segel- och Motorbåtsklubb, SSMK:s
regatta 1955 seglades J10 nr 335 under namnet "Leaking Lena" av John Kral i MSS, Marstrands SS.
Därmed är John Kral den hittills tidigaste ägaren? av båten. Han återkom i SSMK:s regattor 1956 och
1957 på Askeröfjorden. Båten hade nytt namn 1957 : "Schlabback XIV" som det står i startlistan, men
seglad av John Kral.   (Se startlistorna på J10 nr 442).

Första uppgiften på J10 nr 335 med namnet "Waffe" är från Kullaviksdagen 1959-07-05.
Då antecknades J10 nr 335 som "Wasse" (felstavat) och seglades av Bernt Ytterström.
(Uppgift : Jan Berglund i Stenungsund 2012).

Yngve Lundberg i Göteborg
köpte sedan båten av Bernt Ytterström, enligt Janne Borsing
som i sin tur köpte båten av Yngve Lundberg 1964. Janne var då 17 år.  (Se J10 nr 173). 
Janne Borsings pappa filmade med Super 8 när Janne seglade. Filmerna finns bevarade hos Janne.   

Janne Borsing i Göteborg skickade ett E-brev 2017-06-21 :  När det är en sådan dag som i dag,
kommer minnen fram från tidigt 1960-tal, då jag seglade min första riktiga båt : Långedragsjullen
J10 nr 335 "Waffe". Innan denna båt hade jag min allra första båt, en juniorbåt GKSS-ekan E-94
"Pyret" som jag kappseglade med utanför Långedrag under ledning av juniorpappan Ragnar Myrén.
Vi kunde vara ca 30-40 GKSS-ekor som samtidigt startade i en kappsegling.
Det var så då i dessa så otroligt ljuva år!!!

Men åter till den båt jag fått mest ut av alla båtar jag seglat. Mina tankar faller tillbaka på min älskade
Långedragsjulle J10 nr 335 "Waffe" som jag och min seglarkompis Dan Lundberg tillsammans seglade
upp efter Bohuskusten i det fagra ljuva Bohuslän från Fiskebäck i söder ända upp till Strömstad i norr.
Första anhalt var Marstrand, därefter Smögen vidare genom Sotenkanalen upp till Fjällbacka och vidare
via Tjurpannan (ett litet gap) genom Bohusläns klippiga kust upp till Resö samt Strömstad den sista dagen
på etappen, där vi låg förtöjda några dagar.  Därefter gjorde vi om samma etapp fast söderut genom
det fagra ljuvliga Bohuslän till Fiskebäck igen.

Min kompis Dan Lundberg påminde mig i går kväll, när vi pratades vid, om nedanstående fas av
seglingen :  När vi avseglade från Smögen ner till Marstrand som var tänkt, så var det ganska lugnt
med vinden ca 5-6 sekundmeter. Vi hade garderat oss med några rull på storseglet samt satt kryss-
focken, men vindstyrkan ökade till ca 16-18 m/sek som mest i byarna, vilket gjorde att vi var tvungna
att bärga storseglet och ta oss upp med kryssfocken för skydd vid Bohus Malmön. Som tur var fick
vi hjälp av ett Kustbevakningsfartyg vilket gjorde att vi fick lägga oss på läsidan av fartyget och på
så sätt eskorterade detta fartyg oss upp till en tom bryggplats på Bohus Malmön. Allt slutade lyckligt
och vi stannade över natten och avseglade vid 6-tiden på morgonen nästa dag i en lätt bris med härlig
undanvind och hade en underbar segling ner över Islandsberg, genom Kråksundsgap och Kyrkesund
över Marstrandsfjorden och in till Marstrand för att övernatta och skaffa oss något att äta, vilket var
välbehövligt nu!!!

Vi var ju inte så gamla då (17 år) men gissa vilken glädje det var att äga en båt i dessa år som just en
Långedragsjulle. J10 nr 335 "Waffe" var min första riktiga båt genom tiderna!!! 

Jag köpte "Waffe" av Dans pappa Yngve Lundberg. Efter att jag sålt J10 nr 335 "Waffe" till Onsala
köpte jag J10 nr 173 "Melodi" som Yngve Lundberg också hade ägt. Mitt ägandeskap av "Melodi"
blev bara en kort tid, eftersom K6:an nr 47 "Sabina" blev min ögonsten i några år innan nybygget, en
flushdäckad Laurinkoster i mahogny med teakdäck, byggd i Kungsviken av båtbyggare Tore Larsson
och sonen Ante, beställdes i september 1969 och färdigbyggd sommaren 1971.

PS! Jag har en idé om att göra om denna seglats med min ägandes Långedragsjulle J10 nr 495 "Copy"
sommaren 2018 om hälsan håller, för det är ju trots allt några år mellan då Dan och jag gjorde denna
så underbara seglats med sol, himmel och hav under två veckor som var helt fantastiska tillsammans!!!
(1964 - bara 54 år senare -2018).

Gilbert Holmström i Göteborg berättade i telefon 2019-02-22 om J10 nr 335 : Båten fanns på senare
år i Kalvsund. Ägaren skulle bara ha båten att skjuta sjöfågel med. Båten förföll, plastades och höggs
senare upp.

Ägarlängd :
1945-              ?                                 ?      
?                      ?                                Ingvar Strandberg i GKSS
1955-1956     "Leaking Lena"          John Kral  MSS
1957               "Schlabback XiV"     John Kral  MSS         
1959-1961     "Waffe                        Bernt Ytterström   
1961-1964     "Waffe"                      Yngve Lundberg  Göteborg
1964-1967     "Waffe"                      Janne Borsing  Göteborg
1967-?           "Waffe"                       Arnold  Onsala
?                                                        båten är upphuggen i Kalvsund

J10 nr 335 "Waffe" är upphuggen i Kalvsund.
 

www.julleregister.se