J10 nr 222 |
![]() J10 nr 222 "Flying". Konstruktören Hjalmar Olssons egen båt 1944-1956. ![]() ![]() ![]() Aida Johnsson i sin J10 nr 222. Lysekil 2011. ![]() ![]() Kapptaket var vitmålat. ![]() ![]() ![]() ![]() Ribbänkar. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hjalmar Olssons egen klenod : J10 nr 222 "Flying" till salu i Lysekil den 9 maj 2011. ![]() ![]() Båten, masten, bommen och rodret innan frakten till Torsby i Värmland. ![]() J10 nr 222 "Flying" lyftes upp på släpvagnen med kranbil. Nye ägaren Anders Wiss ser nöjd ut inför hemfärden till Torsby i Värmland. Båten ska restaureras och seglas i Fryken. ![]() |
J10 nr 222 "Flying" byggdes 1944 vid Bröderna Martinsson Båtvarv i Kungsviken, Orust. Båten beställdes av Båtkonstruktören för Långedragsjullarna Hjalmar Olsson själv, vars barn Ingela och Bengt Olsson seglade J10 nr 222 "Flying" som unga på 1940-talet. Ingela Berntsson (Olsson) i Ödsmål och Bengt Olsson i Göteborg. Hans Malmquist från Göteborg kom till Båtmässan i samma stad 2012 och berättade att han till- bringat alla sommar hos Hjalmar Olsson på Arendalsvarvet. Hans sa att J10 nr 222 "Flying" var den första båt som testades med glasfiber på däck. Det ska finnas en filmsnutt på 30 sek. på en DVD i fyra delar om Arendalsvarvet där David Olsson och "Gasa" jobbar i verkstan. I Seglarbladets resultatlistor 1954 seglade B.Olsson "Flying". Det måste vara Hjalmar Olssons son Bengt Olsson. (Uppgift : Anders Thölén 2011). Björn Fransson kom till Båtmässan i Göteborg 2017-02-06 och berättade om J10 nr 222 : Hjalmar Olsson var inte så intresserad av att segla. Det var Gösta Hultström som fick låna båten och segla "Flying". Gösta blev senare orförande i Svenska Kryssarklubben. J10 nr 222 "Flying" såldes 1956 till Per Leijonborg i Huskvarna, som ägde båten till 1960. Därefter försvann den ur rullorna, tills båten såldes till en bonde på Orust. Båten dök senare upp på Blocket och var till salu 2004 hos Aida Johnsson i Lysekil, vars make Björn Johnsson köpte båten av bonden på Orust 1986-1987. Vi hittade båten på land hos Aida Johnsson. Anders Wiss i Torsby och Bengt Arne Runnerström på www.julleregister.se insåg att båten måste räddas, då den tillhört Konstruktören Hjalmar Olsson med familj. Den nye ägaren Anders Wiss i Torsby, Värmland köpte båten och fraktade hem den 2011-05-09. (Se bilderna ovan). J10 nr 222 "Flying" ska restaureras i Torsby. Anders Wiss har en annan version om vad som hände : Bengt Arne ringde mig våren 2011 och undrade om jag hade någon ved i Torsby. - Ja det kan jag nog ordna en del, sa jag. - Ta med dig ca 1 m3 ved, så ska du få en J10 i retur. Båten finns i Lysekil. - Aida som äger båten, vill annars elda upp den, för hon behöver ved till pannan. Jag gjorde en allroundvagga, ställde den på en bilsläpkärra tillsammans med veden och åkte till Lysekil. Lämnade veden, lyfte på båten med kranbil, och åkte hem till Torsby. Den står bra i Torsby. Det har varit några spekulanter på den. Jag vill att någon i Bohuslän tar sig an den där den hör hemma. De får båten för de pengar jag lagt ner på den, dvs. vagga och lite annat. Har inte gjort något med båten än. Långedragsjullen hör liksom inte hemma på Fryken. Ägarlängd : 1944-1956 "Flying" Hjalmar Olsson, Ingela och Bengt Olsson Göteborg 1956-1960 "Flying" Per Lejonborg Huskvarna ? -1986 ? bonde på Orust 1986-2011 ? Aida och Björn Johnsson Lysekil 2011- "Flying" Anders Wiss Torsby Värmland J10 nr 222 "Flying" finns i Torsby, Värmland. Se Anders Wiss tre båtregister : www.tärnungen.se www.kosterbåten.se www.stjärnbåten.se ) |
www.julleregister.se |